* Bedragen in €1.000
Programma | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
lastenbaten 5.1 Financiën en belastingen | |||||||
Totaal lasten | -8.683 | -6.977 | -5.892 | -4.600 | -4.248 | -3.699 | |
Totaal baten | 374.943 | 386.446 | 392.852 | 394.607 | 394.278 | 393.578 | |
Totaal saldo | 366.260 | 379.470 | 386.960 | 390.007 | 390.029 | 389.879 | |
Toevoeging aan reserve | -30.579 | -2.934 | -1.066 | -8.349 | -7.295 | -6.819 | |
Onttrekking aan reserve | 51.856 | 18.303 | 17.076 | 11.601 | 13.522 | 10.458 | |
Saldo programma incl. reserves | 387.537 | 394.839 | 402.971 | 393.258 | 396.257 | 393.518 |
Tabel: HF.5.1B Mutaties begrote bedragen 2021 t.o.v. 2020
Programma | Lasten | Baten | |
---|---|---|---|
5.1 Financiën en belastingen | 1.085 | 6.406 | |
5.1.1 Algemene uitkering | 0 | 2.766 | |
5.1.2 Belastingen | 291 | 6.254 | |
5.1.3 Rente en dividend | 870 | -2.495 | |
5.1.4 Overige baten en lasten | -75 | -120 | |
Mutaties Reserves | Lasten | Baten | |
9 Toevoeging / onttrekking aan reserve | -1.066 | 17.076 |
Analyse
Een ‘min’ betekent een financieel nadeel voor de gemeente en een ‘plus’ een financieel voordeel. Een ‘I’ staat voor Incidenteel (eenmalig) en de ‘S’ voor Structureel (doorlopend). De financiële analyses zijn op hoofdlijnen en geven de belangrijkste financiële afwijkingen aan. Dat betekent dat de financiële verklaring niet in alle gevallen uitputtend zal zijn. Bedragen onder de € 0,1 miljoen laten wij doorgaans buiten beschouwing in de financiële analyses en de begrotingsrechtmatigheid.
Tabel: HF.5.1.1
Toelichting op de belangrijkste begrotingsmutaties van begroting 2021 t.o.v. begroting 2020 | Lasten | Baten | I / S |
---|
1. Algemene uitkering | ||||
---|---|---|---|---|
Na het opstellen van de begroting 2020 zijn er door het ministerie van BZK nog enkele gemeentefondscirculaires gepubliceerd die een financieel effect hebben op 2021. Dit zijn de septembercirculaire 2019, decembercirculaire 2019 en de meicirculaire 2020. | ||||
Accresontwikkeling | 3.500 | S | ||
Landelijke en Amersfoortse krimp | -2.817 | S | ||
Loon-prijsbijstelling | 8.527 | S | ||
Opschalingskorting | 1.500 | I | ||
Overige ontwikkelingen | -1.900 | S | ||
Taakmutaties IU voogdij/ 18+ ( - € 6.3 mln.) | -5.900 | S |
2. Belastingen | ||||
---|---|---|---|---|
Indexering (inclusief trendmatige aanpassing OZB). | -3 | 1.081 | S | |
De aanschaf van een nieuw belastingsysteem is uitgesteld. In 2020 stonden echter al wel afschrijvingen geraamd. | 150 | S | ||
De afvalstoffenheffing stijgt voornamelijk door de hogere kosten voor de inzameling en verwerking van het afval met circa € 3 miljoen en de BTW die hier nog aan toegerekend moet worden (circa € 0,6 miljoen). Zie ook programmaonderdeel 1.1.4 Milieu. | 4.054 | S | ||
Vanuit de financiële maatregelen is voorgesteld om in 2021 toeristenbelasting in te voeren. De opbrengst loopt op naar structureel € 600.000 vanaf 2022. De invoeringskosten bedragen naar verwachting € 50.000. | -50 | 300 | S | |
Extra kosten voor bezwaren WOZ van No Cure No Pay bureau's. Deze kosten worden doorberekend in de OZB. | -250 | 250 | S | |
De precariobelasting wordt met gelijkmatige stappen tot en met 2022 jaarlijks afgebouwd. | -575 | S | ||
Een hogere opbrengst van de OZB vanwege de afbouw precario (€ 575.000) en het aflopen van de partiële terugdraaien OZB verhoging uit de Kadernota 2018 (€ 400.000). | 975 | I/S | ||
Een hogere opbrengst van de OZB en rioolheffing door uitbreiding van het aantal huishoudens. | 122 | S | ||
Dit betreft de personele kostenaanpassing in de doorbelasting naar de programma's. De kosten vallen nu voornamelijk in de programmaonderdelen 1.1.4, 1.1.5 en 4.1.3. | 421 | S |
3. Rente en dividend | ||||
---|---|---|---|---|
Lagere rentekosten op de geldlening portefeuille o.a. door aflossingen op bestaande leningen, jaarlijks circa 30 miljoen euro. | 918 | I/S | ||
Lagere rentekosten gekoppeld aan de financieringsbehoefte. Het beeld dat de rentelasten nog steeds dalen draagt bij aan het voordeel. | 47 | I | ||
Minder rente doorberekening naar de programma's en taakvelden, vanwege faseringen en doorschuiven van bestaande investeringen. Dit leidt op de programma's met investeringen tot lagere lasten. | -95 | S | ||
Nadeel in de rente voor hypotheken van ambtenaren wegens aanhoudende oplopende vervroegde aflossingen op de bestaande ambtenarenhypotheek portefeuille. Mede door corona spaart men meer waardoor er ook meer afgelost wordt. | -1.095 | S | ||
Nadeel in de rentetoerekening grondexploitaties veroorzaakt door lagere boekwaarde per 1/1/2021 op de grondexploitatie ten opzichte van de rentetoerekening opgenomen in de begroting 2020. | -440 | S | ||
Nadeel in de dividendopbrengsten, in verband met lagere winstverwachting en dividenduitkering van verbonden partijen. | -960 | I |
4. Overige baten en lasten | ||||
---|---|---|---|---|
In de ontwikkelovereenkomst met OBV is een bijdrage bovenwijkse voorziening afgesproken op basis van het aantal gerealiseerde woningen. Voor 2021 betekent dit een verlaging van de opgenomen bijdrage met per saldo € 120.000. De verwachting is dat deze bijdrage in 2023 voor het laatst ontvangen wordt, omdat het plangebied Vathorst dan geheel ontwikkeld is. | -120 | S |
9. Mutatie reserves | ||||
---|---|---|---|---|
Mutaties in de saldireserve conform eerder vastgestelde begrotingen, jaarrekeningen en kadernota's. | -70 | 10.179 | I | |
Onttrekking begrotingssaldo 2021 aan de saldireserve. | 6.001 | I | ||
Jaarlijkse storting in de reserve knooppunt Hoevelaken (inclusief inflatiecorrectie). | -996 | I | ||
Conform Kaderbrief 2021-2024 wordt er in 2021 vanuit de reserve Wijkse voorzieningen Vathorst € 300.000 gestort in de reserve toekomstige vervangingsinvesteringen ter dekking van de kapitaallasten Brug over de Laak. | 300 | I | ||
Vrijval van het saldo van de reserve Wijkse voorzieningen Vathorst, omdat er geen verplichtingen meer op rusten. Dit levert een incidenteel voordeel op van € 235.300. Met het vrijvallen van het saldo van de reserve, vervallen ook de jaarlijkse stortingen van 2021 tot en met 2023 van € 271.900. | 235 | I | ||
Onttrekking reserve stedelijke voorzieningen ter dekking van de kosten Goed op Weg - Korte Termijn Aanpak 2021-2024. | 360 | I |