1. Duurzame en groeiende stad

1.4 Mobiliteit

Beleidsdoel

Activiteiten

1.4.1 Mobiliteit

1. Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van persoons- en goederen- vervoer.

1.1. Fietsen is schoon, stil en gezond. We voeren versneld maatregelen uit het beleidsplan Amersfoort Fiets uit om fietsen te stimuleren en bouwen aan een compleet, samenhangend en veilig fietsnetwerk. De aanleg van de Veentunnel, onderdeel van snelfietsroute Amersfoort Centrum - Vathorst - Nijkerk wordt afgerond. In samenwerking met de provincie Utrecht en andere gemeenten wordt de snelfietsroute Utrecht - Amersfoort aanbesteed zodat deze in 2022 kan worden gerealiseerd. Voor de snelfietsroute naar Bunschoten sluiten we een uitvoeringsovereenkomst af met de provincie en gemeente Bunschoten. Voor de snelfietsroutes naar Soest/Baarn-Hilversum en Veenendaal sluiten we intentieovereenkomsten af.  
1.2 We stimuleren zero emissie voertuigen, daarom faciliteren we openbare laadpalen voor inwoners zonder eigen parkeerplaats. Daarvoor vullen we het laadpalengrid verder in. Ook werken we mee aan snellaadpunten op strategische locaties.
 We volgen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.
1.2.1 We onderzoeken de mogelijkheden om bidirectioneel laden te implementeren in bestaande en nieuw te ontwikkelen gebieden.
1.2.2 In 2021 moet duidelijk worden in hoeverre het veilig is om elektrische voertuigen in parkeergarages te parkeren en te laden, hetzelfde geldt voor het parkeren van waterstofauto's.
1.2.3 We stimuleren het gebruik van schone brandstoffen, o.a. het waterstoftankstation op de Wieken-Vinkenhoef.
1.2.4. We zitten in de landelijke klankbordgroep zero emissie taxi’s. In 2021 willen we het gebruik van emissieloze taxi's stimuleren en daarbij de landelijke afspraken volgen.
1.3. De volgende openbaar vervoer concessie van de provincie Utrecht is toekomstgericht. Vanuit Amersfoort zetten we in op mogelijkheden voor emissievrij openbaar vervoer. We zetten samen met de regio in op experimenten met diverse vormen van emissie vrije voertuigen, bijvoorbeeld waterstofbussen. Het is onduidelijk wat het effect is van de coronapandemie op het gebruik van het openbaar vervoer en een nieuwe concessie.
1.4.1 We hebben de mogelijkheden onderzocht om ook buiten het centrum (groene) venstertijden in te voeren. Afhankelijk van de uitkomsten en het beschikbare budget wordt deze maatregel verder geïmplementeerd.
1.4.2 We willen experimenteren met het terugbrengen en verschonen van de hoeveelheid ritten van pakketbezorgdiensten.
1.4.3 We willen experimenteren met het terugbrengen en verschonen van de hoeveelheid ritten voor het ophalen van bedrijfsafval in de binnenstad, in combinatie met het meer gescheiden laten ophalen van bedrijfsafval.
1.5 In 2020 hebben we een online enquête en diepte interviews met brommerrijders gehouden.
Afhankelijk van de uitkomsten en het beschikbare budget nemen we maatregelen om het aantal vervuilende brommers terug te dringen.

2. Voorrang geven aan voetgangers, fietsers, OV, onder andere door het inrichten van de openbare ruimte voor voetgangers, fietsers en groen.

2.1 We richten de Columbusweg fietsvriendelijk in. De fietsroute Kattenbroek -Calveen wordt aangelegd waardoor een directere, comfortabelere en verkeersveilige route ontstaat.
2.2 Op diverse locaties verbeteren we de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid voor fietsers, zoals de rotonde Borneoplein en de entree van winkelcentrum Schothorst. Waar mogelijk wordt verder gegaan met het verwijderen van palen en obstakels in fietspaden.
2.3 De ontwikkeling van het stationsgebied wordt verder uitgewerkt conform de Gebiedsvisie Amersfoort Centraal. Voor fietsers en voetgangers wordt meer ruimte geboden. Met de aanleg van een makkelijk toegankelijke fietsenkelder bij Amersfoort Centraal wordt gestart.
2.4 We onderzoeken de wijze waarop we op de middellange en lange termijn het fietsparkeren in de binnenstad willen bedienen. HIerbij wordt ook de mogelijkheid voor een nieuwe bewaakte fietsenstalling onder de Hof onderzocht.
2.5 We onderzoeken of de snorfiets naar de rijbaan kan worden verplaatst. En tegelijkertijd willen we de speed-pedelec op het fietspad toelaten.
2.6 We onderzoeken of het autoluw maken van de binnenstad leidt tot minder sluipverkeer door de stad. Voor straten waar het parkeren wordt opgeheven zoeken we naar een passende invulling van de vrijgekomen ruimte.
2.7 We richten de Varkensmarkt anders in, met meer ruimte voor voetgangers in de verbinding tussen de Arnhemsestraat, de Utrechtsestraat en de Langestraat.

3. Stimuleren van alternatieven voor autobezit.

3.1 Bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen stimuleren wij waar mogelijk Mobility as a Service (MaaS)/deelmobiliteit waardoor een lagere parkeereis kan worden gehanteerd.
3.1.1 In bestaande gebieden willen we MaaS eveneens toepassen, dit vergt een nadere uitwerking in 2021.
3.1.2 We onderzoeken de mogelijkheden voor het realiseren van een Mobility Service Provider (MSP) waarop alle aanbieders van deelmobiliteit zijn aangesloten en deelmobiliteit eenduidig ontsloten kan worden. Daarnaast gaat het om het organiseren van vraaggericht aanbod.
3.1.3  Het stimuleren van deelmobiliteit in de stad (o.a. elektrische scooters) als vervanger van (korte) autoritten vergt aanpassing in de APV. Daarom zetten we een vergunningstelsel op.

4. Bereikbaarheid van de stad verbeteren

4.1 Samen met gemeente Bunschoten wordt een tracé bepaald van een nieuwe autoverbinding tussen Vathorst en aansluiting A1 - Bunschoten om Vathorst beter te ontsluiten waarna de voorbereiding start.
4.2 Met Rijkswaterstaat, de provincies Utrecht en Gelderland en gemeente Nijkerk wordt verder gewerkt aan de reconstructie van Knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A1 en de A28. Verwacht wordt dat de minister het Tracébesluit neemt. Naast nieuwe verbindingen voor langzaam verkeer maken zijn ook nieuwe verbindingen voor gemotoriseerd verkeer onderdeel van het plan. Tussen de Energieweg en de Outputweg wordt een verbinding onder de A28 gemaakt. Ter hoogte van de Danzigweg wordt een verbinding tussen de bedrijventerreinen Vathorst en De Hoef gerealiseerd. Ook wordt de reconstructie van de Amersfoortsestraat voorbereid.
4.3 De realisatie van de Westelijke Ontsluiting wordt gegund.
4.4 In dialoog met de bewoners van het Soesterkwartier werken we goede en gedragen oplossing uit voor de verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming van de NIeuwe Poort en de bereikbaarheid van de (geplande) ontwikkelingen Langs Eem en Spoor.

5. Verkeer op een veilige manier laten doorstromen.

5.1 We bouwen in het kader van het landelijke programma Talking Traffic de verkeersregelinstallaties van de Stadsring om naar intelligente verkeersregelinstallaties (i-VRI). Hierbij kunnen voertuigen communiceren met de i-VRI's waardoor de doorstroming verbeterd. Specifieke aandacht is er voor de doorstroming van het openbaar vervoer.
5.2 In Vathorst leggen we onder rotonde 2 een fietstunnel aan. HIermee verbeteren we de doorstroming én de verkeersveiligheid.
5.3 Op diverse oversteeklocaties zijn op straat aanduidingen aangebracht om fietsers en voetgangers te wijzen op de 1,5 meter afstand die gehouden moet worden in het kader van het bestrijden van corona. Afhankelijk van de actuele risico's van besmetting schalen we dit op of af.

6.  Betaald parkeren wordt efficiënter

6.1 We vervangen de parkeerautomaten in de binnenstad en de schil om de binnenstad zodat parkeerders een kenteken moeten invoeren. Met scanauto's wordt daarna op basis van de kentekens gecontroleerd.  
6.2 We vormen in overleg met bewoners fasegewijs parkeervergunninggebieden om naar betaald parkeren. We starten met vergunninggebieden B1 en B9.

Deze pagina is gebouwd op 12/09/2020 13:28:21 met de export van 11/24/2020 14:10:26