3. Lerende, werkende en dynamische stad

3.2 Onderwijs en jeugd

Beleidsdoel

Activiteiten

3.2.1 Onderwijs en jeugd

1. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal.

1.1 In het beleidskader sociaal domein is de 'opgave jeugd' voor de komende jaren vastgelegd. Samen met partners ontwikkelen we een uitvoeringsprogramma om deze opgave te realiseren.

1.2 In 2021 ronden het UPJO 2017-2020 af. We presenteren een eindevaluatie van dit 4-jarige programma.

In verband met de corona-crisis hebben we het UPJO 2017-2020 met een half jaar verlengd. Dit betekent dat onder andere VVE, ABC, taalactiviteiten, onderwijs aan nieuwkomers, jeugdhulp i.r.t. passend onderwijs en activiteiten voor jongeren (i.r.t. IJslands model) in 2021 op dezelfde wijze als voorgaande jaren worden uitgevoerd. Met alle onderwijspartners (van kinderopvang tot en met de HU Amersfoort) en organisaties binnen de basisinfrastructuur blijven inzetten op een integrale aanpak en doorgaande ontwikkkellijn.
Verschillende onderdelen van het UPJO zijn (ook) in andere programma's beschreven: aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt bij Economie, ontwikkelen van talenten bij Cultuur en Sport, verbinding tussen wijkteams en scholen bij Sociaal Domein en jongerenwerk bij Sociaal Domein.

1.3 In het kader van Amersfoort Onderwijsstad organiseren we de nationale Onderwijsweek in oktober 2021. Samen met partijen in en om het onderwijs ontwikkelen we als nationale Onderwijsstad initiatieven gericht op het onderwijs van de toekomst.

1.4 In het kader van de Gelijke Kansen Alliantie willen we preventie in het regulier basisonderwijs bevorderen, o.a. door de samenwerking met wijkteam en partijen in de SBI te versterken. We experimenteren met deze aanpak op minimaal 2 basisscholen.

1.5 Met het onderwijs bekijken we hoe we een verdere impuls kunnen geven aan het onderwerp de school als afspiegeling van de maatschappij. Zo willen we in 2021 starten met de uitvoering van het plan van de ABC-stuurgroep om te stimuleren dat Soesterkwartiers meer in de wijk naar school gaan.
1.6 We gaan vanaf het schooljaar 2020-2021 naschoolse activiteiten aanbieden voor jongeren samen met de partners van het IJslands model.  

1.7 Uitvoering geven aan de samenwerkingsagenda passend onderwijs en jeugdhulp gezamenlijk met het onderwijs (SWVen). Waaronder:

In 2021 wordt in minimaal één wijk een plan uitgevoerd waarin extra ondersteuning thuis, in de wijk en de ondersteuningsstructuur op school op elkaar aansluit.
In 2021 wordt samen met het samenwerkingsverband van Breed Spectrum Aanbieders (BSA) en het onderwijs een plan gemaakt en om de kwaliteit van specialistische zorg binnen het speciaal onderwijs te verbeteren en daarnaast te komen tot een meer efficiënte en eenduidige wijze van organisatie en bekostiging.
Ten aanzien van de uitvoering van het Thuiszitterspact in 2021 streven wij samen met de regiogemeenten naar een doorbraak op het mogen uitwisselen van gegevens zodat elk kind in beeld is.
Voor 2021 maken wij afspraken met het onderwijs ten behoeve van de nieuwe aanbesteding dagactiviteiten. (Maatregel KPMG)
De ambities uit het convenant Dyslexie worden vertaald naar uitgangspunten in de  aanbesteding Ernstig Enkelvoudige dyslexie (EED) zorg. Deze start medio 2021.
1.8 Uitvoeren van het (regionale) programma aanpak voortijdig schoolverlaten (VSV) 2020-2024 samen met de onderwijsinstellingen. We dringen het VSV terug door het uitvoeren van projecten op het gebied van studiekeuze, zorg in en om de school, begeleiding van overstap naar een andere school of (leer)werkplek, of het vinden en behouden van een goede stageplek.
1.9 Voortzetten van de ondersteuning door het Jongerenloket en RMC en Leerwerkloket aan (minder zelfredzame) jongeren (16 - 27 jaar) naar de meest passende route naar onderwijs of (leer)werk. Dit doen we in samenwerking met de onderwijsinstellingen en sociale wijkteams om ervoor te zorgen dat  jongeren op alle leefgebieden de benodigde  ondersteuning krijgen om uiteindelijk economisch zelfstandig te worden.
1.10 Benaderen van alle jongeren tussen 18 en 27 jaar die in het verleden het onderwijs zonder startkwalificatie hebben verlaten en nu geen werk hebben, noch onderwijs volgen of een andere vorm van dagbesteding hebben. We willen hen motiveren gebruik te maken van ons ondersteuningsaanbod richting onderwijs, werk of andere vorm van maatschappelijke participatie. Dit doen we vanuit het Jongerenloket in samenwerking met het jongerenwerk.

2. Goede, duurzame en toekomstgerichte onderwijshuisvesting als gezonde, aantrekkelijke leer- en werkomgeving voor leerlingen en personeel.

2.1. Het uitvoeren van de Raamovereenkomst Doordecentralisatie Onderwijshuisvesting 2019-2059 met als kernopdracht om in 40 jaar in totaal 100 schoolgebouwen te vernieuwen.

3. Meer mensen beheersen het Nederlands en hebben kennis van de samenleving.

3.1 We breiden het aantal partners van het taalakkoord Taal033 uit met minimaal vijf partners.
3.2 We starten de effectmeting van het (non-formele) taalaanbod.
3.3 Voor de voorbereidingen als gevolg van de nieuwe Inburgeringswet verwijzen wij naar programma 2.1 Sociaal Domein.

Deze pagina is gebouwd op 12/09/2020 13:28:21 met de export van 11/24/2020 14:10:26