Beleidsdoel | Activiteiten |
---|---|
3.2.1 Onderwijs en jeugd | |
1. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | 1.1 In het beleidskader sociaal domein is de 'opgave jeugd' voor de komende jaren vastgelegd. Samen met partners ontwikkelen we een uitvoeringsprogramma om deze opgave te realiseren. 1.2 In 2021 ronden het UPJO 2017-2020 af. We presenteren een eindevaluatie van dit 4-jarige programma. In verband met de corona-crisis hebben we het UPJO 2017-2020 met een half jaar verlengd. Dit betekent dat onder andere VVE, ABC, taalactiviteiten, onderwijs aan nieuwkomers, jeugdhulp i.r.t. passend onderwijs en activiteiten voor jongeren (i.r.t. IJslands model) in 2021 op dezelfde wijze als voorgaande jaren worden uitgevoerd. Met alle onderwijspartners (van kinderopvang tot en met de HU Amersfoort) en organisaties binnen de basisinfrastructuur blijven inzetten op een integrale aanpak en doorgaande ontwikkkellijn. 1.3 In het kader van Amersfoort Onderwijsstad organiseren we de nationale Onderwijsweek in oktober 2021. Samen met partijen in en om het onderwijs ontwikkelen we als nationale Onderwijsstad initiatieven gericht op het onderwijs van de toekomst. 1.4 In het kader van de Gelijke Kansen Alliantie willen we preventie in het regulier basisonderwijs bevorderen, o.a. door de samenwerking met wijkteam en partijen in de SBI te versterken. We experimenteren met deze aanpak op minimaal 2 basisscholen. 1.5 Met het onderwijs bekijken we hoe we een verdere impuls kunnen geven aan het onderwerp de school als afspiegeling van de maatschappij. Zo willen we in 2021 starten met de uitvoering van het plan van de ABC-stuurgroep om te stimuleren dat Soesterkwartiers meer in de wijk naar school gaan. 1.7 Uitvoering geven aan de samenwerkingsagenda passend onderwijs en jeugdhulp gezamenlijk met het onderwijs (SWVen). Waaronder: In 2021 wordt in minimaal één wijk een plan uitgevoerd waarin extra ondersteuning thuis, in de wijk en de ondersteuningsstructuur op school op elkaar aansluit. |
2. Goede, duurzame en toekomstgerichte onderwijshuisvesting als gezonde, aantrekkelijke leer- en werkomgeving voor leerlingen en personeel. | 2.1. Het uitvoeren van de Raamovereenkomst Doordecentralisatie Onderwijshuisvesting 2019-2059 met als kernopdracht om in 40 jaar in totaal 100 schoolgebouwen te vernieuwen. |
3. Meer mensen beheersen het Nederlands en hebben kennis van de samenleving. | 3.1 We breiden het aantal partners van het taalakkoord Taal033 uit met minimaal vijf partners. |