3. Lerende, werkende en dynamische stad

3.4 Cultuur

Beleidsdoel

Activiteiten

3.4.1 Cultuur, kunst en erfgoed

Cultuur

1. Amersfoortse basisinstellingen zijn financieel weerbaar en toekomstbesteding, zodat zij een vitale economie en groeiende stad kunnen versterken met een bloeiend cultureel klimaat.

1.1 Op basis van een financiële inventarisatie wordt gekeken welke steun instellingen nodig hebben als gevolg van Corona, om opnieuw te bouwen aan hun weerbaarheid.

1.2 Een aantal basisinstellingen werkt dit jaar voor het eerst met meerjarige prestatievoorstellen (21-24). De overige instellingen volgen in 2022. Op basis van deze meerjarige prestatievoorstellen worden outcome doelstellingen afgesproken voor de langere termijn. Deze zijn o.a. gericht op financiële weerbaarheid, samenwerking en innovatie.

1.3 We onderzoeken op welke manier basisinstellingen vierjaarlijks kunnen worden gevisiteerd door externe experts en houden hierbij rekening met de gevolgen van Corona voor de sector.

2. Een sterk museaal aanbod draagt bij aan het vergroten van de herkenbaarheid, profilering en aantrekkelijkheid van Amersfoort, voor zowel nationale als internationale bezoekers.

2.1 Er is een samenhangende visie voor de versterking van het museale aanbod met scenario’s voor middellange en lange termijn. Daarbij is aandacht voor de kansen die de CCNL-collectie Amersfoort biedt, de iconische waarde van het Rietveldpaviljoen, de doorontwikkeling van Flehite tot Museum Amersfoort.NL en de kracht van regionale samenwerking.
2.2 Het project Verhaal van Amersfoort heeft geleid tot een herkenbaar kernverhaal, dat het karakteristieke en verbindende van Amersfoort weergeeft, zoals historische kracht, samenwerking en groeipotentie. Het Verhaal van Amersfoort vormt de basis te voor communicatie over cultuur in onze stad en kan als kapstok dienen voor communicatie in andere beleidsdomeinen. Voor de stapsgewijze implementatie in 2021 wordt een routeplan uitgestippeld.

3. Evenementen en festivals maken de stad aantrekkelijk, levendig en eigentijds.

    1. Actualisatie van de Nota Evenementenbeleid (2015). Onder andere op het gebied van: duurzaamheid, toegankelijkheid, veiligheid, evenementenprofiel, verrichten locatieonderzoek, spelregels horeca, ondersteuning van en voor evenementenorganisaties.
    1. In 2021 start de looptijd van de vastgestelde meerjarensubsidie voor een aantal culturele evenementen. De ingediende plannen zullen (deels) moeten worden aangepast vanwege de corona-voorschriften.
    2. Actieve ondersteuning voor alle project- en meerjaren subsidie-aanvragers voor het opstellen van een begroting, door het aanbieden van een workshop sponsorwerving.
    3. Werven van een gemeentebrede adviseur/beleidsmedewerker integrale evenementen.

4. Alle kinderen en jongeren (0-23) in Amersfoort komen in contact met kunst- en cultuur.

4.1 Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit III start in 2021 en loopt tot 2024. Speerpunten in dit programma zijn gelijke kansen, verbreden van het bereik en de verbinding tussen school en buitenschools aanbod van cultuureducatie.
4.2 In 2021 wordt een eerste evaluatie uitgevoerd naar het functioneren van de match en makelfunctie die in 2020 is gestart.
4.3 Met Amersfoortse instellingen worden jaarlijks afspraken gemaakt hoe zij bijdragen aan de beleidsdoelstelling cultuureducatie.

5. Amersfoort is een thuis voor cultuurmakers. Daarin werken wij aan het beter faciliteren en versterken van de positie van professionele cultuurmakers en het stimuleren van talentontwikkeling.

5.1 Verlengen samenwerking met Voordekunst ter stimulering van cultureel ondernemerschap.
5.2 Continueren Open Call voor beeldende kunst, een jaarlijkse opdracht die een impuls geeft aan het Amersfoortse BK klimaat.
5.3 Uitschrijven van kleine kunstopdrachten voor de openbare ruimte, zo mogelijk inspelend op initiatieven vanuit de stad.
5.4 Met lokale (particuliere) partijen en door inzet van DePlaatsmaker en regionale samenwerking (SRU) willen we  beter voorzien in de behoefte aan betaalbare werkruimte voor cultuurmakers/creatieve sector, zowel tijdelijk als meer permanent.
5.5 We faciliteren een digitaal platform waarop cultuurmakers zich kunnen presenteren en een boekingsfaciliteit wordt aangeboden.

6. Wij hebben een aantrekkelijk cultureel klimaat met een divers en toegankelijk aanbod voor iedereen.

6.1 In 2021 gaan een tiental wijkbewoners die niet vanzelfsprekend in contact komen met kunst en cultuur, als Wijkjury aan de slag. Zij bezoeken maandelijks voorstellingen en tentoonstellingen en gaan over hun bevinden in gesprek met culturele instellingen en makers.
6.2 Alle gesubsidieerde instellingen hebben in hun plannen opgenomen hoe zij de komende jaren werken aan de implementatie van de Code Diversiteit & Inclusie. Wij ondersteunen hen actief met een Werksessies Diversiteit & Inclusie.
6.3 Faciliteren van een netwerk van organisaties die er allemaal streven naar manieren om diverser en inclusiever te worden. Hierin zoeken wij de samenwerking metde stad Utrecht en wordt gekeken of Pact Utrecht uit te breiden is naar Amersfoort zodat wij van elkaar kunnen leren.

7. Een sterke, herkenbare cultuurregio, met (inter)nationale uitstraling.

7.2 De thema’s uit het culturele regioprofiel Eeuwig Jong zijn met de SRU-partnersuitgewerkt en geconcretiseerd.
7.1 Binnen de Stedelijke Regio Utrecht wordt gezamenlijk invulling gegeven activiteiten en (marketing) communicatie in het kader van het landelijke NBTC thema ‘Ode aan het Landschap'.
7.2 De resultaten van de tweejarige Proeftuin ‘Ruimte voor Makers’ en de Amersfoortse pilot zijn verwerkt in een strategische aanpak voor benutting van erfgoed voor cultuur en de huisvestingsbehoefte van creatieve makers in de regio.

Archief Eemland

8. Wettelijke taak: verwerven, bewaren, beheren en tijdig beschikbaar stellen van de gemeentelijke archieven ongeacht vorm (dus zowel papier als digitaal) in de archiefbewaarplaats.

8.1. Dienen met onze wettelijke taak het recht op informatie voor de burgers en bedrijven van onze stad en regiogemeenten door het toegankelijk maken van archieven voor de recht- en bewijszoekende burger en historisch onderzoek op onze studiezaal en online via onze website.
8.2. Het opzetten en inrichten van een digitale archiefbewaarplaats zodat de wettelijke taak ook voor digitale archieven geborgd wordt.

9. Bijdragen aan de lokale en regionale historie door kennis te stimuleren en toe te voegen over de historie van de stad en de regio.

9.1 Verwerven van particuliere archieven en collecties die gezien hun geschiedenis interessant zijn voor de stad en de regio, verwerven, beheren en beschikbaar stellen.
9.2. Van, voor en door de stad: Samenwerkingen aangaan en personen en organisaties de mogelijkheid bieden tentoonstellingen en/of lezingen te organiseren in de publieksruimte van Archief Eemland.

 Monumentenzorg

1. Samen met de stad dragen wij zorg voor ons (onroerend en ruimtelijk) erfgoed en voor de kwaliteit van het stadsbeeld als totaal. Cultuurhistorische waarden vormen een waardevolle inspiratiebron voor nieuwe ontwikkelingen.

1.1 We geven uitvoering aan onze wettelijke taken op het gebied van de erfgoedzorg (gedecentraliseerde rijkstaken, advisering, vergunningprocedures, commissie ruimtelijke kwaliteit). We houden structureel het gemeentelijk monumentenbeleid en de monumentenlijst actueel, op basis van landelijke ontwikkelingen en lokale speerpunten.
1.2 We bereiden ons voor op de Omgevingswet Ten behoeve van Omgevingsvisie en –plan stellen we een integrale Cultuurhistorische Waardenkaart op als aanvulling op de Cultuurhiostorische Atlas (CHAT) van de provincie Utrecht (2020/2021). We passen cultuurhistorische waarden in bij gebiedsontwikkelingen en in de toekomstige instrumenten: omgevingsvisie en –plan. We vertalen deze waarden in (ruimtelijke) uitgangspunten, inspiratie en planregels.

2. We willen waardevolle historische structuren en gebouwen in stand houden en waar mogelijk verbeteren. Passende nieuwe functies zijn essentieel voor een goede toekomst (herbestemming en transformaties). De relatie tussen erfgoed en omgeving/ openbare ruimte is van grote waarde.

2.1 We faciliteren eigenaren bij instandhouding, transformaties en herbestemming van erfgoed (met vooroverleg, informatie/advies, inspiratie, kaders en richtlijnen etc.).
2.2 We dragen bij aan passende herbestemming van monumenten (Actueel onder meer: Militair Hospitaal, Elleboogkerk, Rietveldpaviljoen, kloostercomplexen Zuidsingel, OLV ter Eem, mgr. Blomstichting e.d.).  
2.3 Specifiek voor het religieus erfgoed gaan we op basis van de kerkenvisie (2020) in overleg met de eigenaren van deze gebouwen om op integrale wijze ondersteuning te bieden bij instandhouding, her- en nevenbestemming van kerken. Zowel transformatie- en bestemmingsmogelijkheden als de behoeften vanuit de omgeving (sociaal domein) worden hierin betrokken.  
2.4 Op basis van de uitkomsten van het onderzoek Brandveiligheid & Monumenten adviseren we monumenteneigenaren van met name de grote monumenten (informatiebrochure en voorlichting).

2.5 We zetten ons in voor kwaliteitsverbetering van erfgoed en stadsbeeld. Daartoe onderzoeken we de mogelijkheden tot actualisering van de  gemeentelijke subsidieverordening om het budget zo effectief mogelijk in te zetten voor het instandhouden en verbeteren van monumentale waarden.

2.6 Voor monumenten in gemeentelijk eigendom treden we op als een goede ‘rentmeester’. In nauwe samenwerking met de gemeentelijke afdeling PP-Vastgoed werken we aan de instandhouding en het toekomstbestendig maken van het gemeentelijk erfgoed.
2.7 We dragen we bij aan beleid en plannen gericht op de openbare ruimte in de beschermde stadsgezichten (kwaliteitsgids openbare ruimte, herinrrichting Hof, Varkensmarkt, Kamp, Bergkwartier e.d.).

3. We verbinden doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en cultureel erfgoed en passen daartoe waar mogelijk innovatieve technieken en materialen toe

3.1 We volgen actief innovaties op het gebied van verduurzaming en energiebesparing bij monumenten. Ontwikkelingen die passen bij de waarden en karakteristieken van ons erfgoed zetten we in en dragen we uit. We adviseren eigenaren over verduurzamingsmogelijkheden bij erfgoed. In het verduurzamen van monumenten is de laatste jaren een sterk stijgende trend waarneembaar.

3.2 Op basis van de uitkomsten van het pilotproject Erfgoed & duurzaamheid en van de herziening van het zonnepanelenbeleid (2020) actualiseren we de informatiebrochure Erfgoed & Duurzaamheid en dragen we bij aan informatievoorziening en advisering over dit onderwerp (2020-2021).
3.3 Op het gebied van energietransitie besteden we speciale aandacht aan de historische binnenstad. We denken mee over de invloed van energietransitie in relatie tot welstand en cultuurhistorische waarden bij monumenten, beeldbepalende panden en waardevolle gebieden.

4. Op basis van archeologisch en bouwhistorisch onderzoek verdiepen en verbreden we de kennis over de (ontstaans)geschiedenis van onze stad. Deze kennis maken we voor een breed publiek toegankelijk en beleefbaar (in samenwerking met Archeologie). Erfgoed draagt belangrijk bij aan de identiteit en verbondenheid van stad en inwoners en aan de aantrekkelijkheid van onze stad.

4.1 Bij ontwikkelingen en projecten wordt bouwhistorisch en archeologisch onderzoek ingezet.
4.2 D.m.v. educatie en voorlichting (publicaties, lezingen, rondleidingen, Open Monumentendag) dragen we nieuwe kennis uit aan de stad en aan organisaties als Het Gilde, de Waterlijn en de Stichting Open Monumentendag.

Archeologie

1. Behoud en bescherming van archeologische waarden in de bodem, conform onze wettelijke taak. Bij ruimtelijke ontwikkelingen is behoud in de bodem lang niet altijd mogelijk. Na proefonderzoek kiezen we voor behoud door middel van opgraven of toch voor behoud in de grond.

1.1 We voeren onze wettelijke taken uit op het gebied van archeologie en monumentenzorg; de Erfgoedwet en Omgevingswet, de Wet op de Archeologische Monumentenzorg en de Amersfoortse Erfgoedverordening. De gemeentelijke kaart met archeologische waarden en verwachtingen is leidend bij de vraag in welke gevallen onderzoek noodzakelijk is. Ontwikkelaars en eigenaren krijgen advies en begeleiding bij de aanvraag van een omgevingsvergunning. Bij ontwikkelingen en bouwactiviteiten doen wij samenhangend archeologisch onderzoek, waarbij we gebruik maken van onze reeds opgebouwde kennis over de ontstaans- en ontwikkelingsgeschiedenis van Amersfoort.
1.2 Conform de Erfgoedwet (2016) zijn onze stadsarcheologen gecertificeerd voor het uitvoeren van archeologische werkzaamheden. We laten audits van onze aanpak uitvoeren om het in 2017 verkregen certificaat te behouden.
We werken op het vlak van archeologie binnen de regio samen door het verzorgen van beleid en regelmatig ook uitvoering voor Leusden, Soest en Bunschoten en Nijkerk (op basis van overeenkomsten). We streven naar uitbreiding hiervan.
1.3 Samen met Monumentenzorg werken wij aan een geïntegreerde Cultuurhistorische Waardenkaart.

2. De resultaten van het archeologische onderzoek bekend maken aan en delen met zoveel mogelijk Amersfoorters en bezoekers van de stad. De beleving en kennis van ons archeologisch erfgoed dragen bij aan de binding met de eigen woonomgeving.

2.1 Afhankelijk van de dan geldende Corona-maatregelen presenteren we de resultaten op verschillende manieren:

  • Wij streven ernaar de herinrichting van de exporuimte af te ronden in 2021. De werkzaamheden hiervoor worden grotendeels  uitgevoerd door vrijwilligers. De betrokkenheid van de vrijwilligers stelt ons voor een uitdaging zolang de Coronamaatregelen gelden.
  • Lancering van een website voor een breed publiek, dat hierdoor inzicht krijgt in de resultaten van het archeologisch onderzoek in Amersfoort en omgeving en het werk van de stadsarcheologen.
  • organiseren van educatieve activiteiten, we ontvangen schoolklassen op opgravingen en in het open depot op de Westsingel;
  • Open Dagen op opgravingen;
  • samenwerking met de stad, onder meer met amateurverenigingen, vrijwilligers en organisaties als de Stichting Archeologie Amersfoort, Waterlijn, het Gilde en archeologische bedrijven.
Deze pagina is gebouwd op 12/09/2020 13:28:21 met de export van 11/24/2020 14:10:26