Beleidsdoelen | Activiteiten |
---|---|
2.1.1. Basisinfrastructuur | |
1. Meer mensen functioneren zo zelfredzaam mogelijk en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. | 1.1 Binnen de Sociale Basis Infrastructuur (SBI) wordt o.a. vanuit de informatiewinkels advies gegeven over zorg en ondersteuning. Hierbinnen is specifiek aandacht voor bijvoorbeeld ouderen en mensen met een beperking. Daarnaast biedt Indebuurt033 in samenwerking met haar partners ook een breed aanbod aan collectieve ondersteuning aan mantelzorgers, vrijwilligers en bewonersinitiatieven. |
2. Meer ouderen en inwoners met een beperking wonen (langer) zelfstandig. | 2.1 We geven uitwerking aan het programma ‘Wonen en zorg’. Dit programma is gebaseerd op het statement Amersfoort een Thuis voor iedereen. Zie verder programma 1.3 Wonen. |
3. Meer sociale cohesie in buurten en wijken. | 3.1 Buurtnetwerkers en jongerenwerkers zetten zich continue in om de sociale cohesie te vergroten. Ze stimuleren en ondersteunen eigen initiatief daartoe. De corona-periode toont aan dat de bereidheid tot ondersteuning en sociale cohesie aanwezig is in de Amersfoortse wijken. |
4. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | 4.1 Jongerenwerkers spelen een belangrijke rol in het stimuleren van jongeren om eigen initiatieven en ontmoetingen te organiseren. Daarbij werken zij nauw samen met bijvoorbeeld scholen en buurtsportcoaches. |
5. Minder mensen zijn sociaal geïsoleerd of eenzaam. | 5.1 Ontmoeting en activiteiten in de wijk versterken de sociale verbanden. Veel inwoners maken gebruik van de Subsidieregeling Projecten#Indebuurt om ontmoetingen voor mensen in een sociaal isolement op te zetten. De lopende corona-periode in 2020 toont aan dat de sociale verbanden werken in tijden van nood. Bij IndeBuurt033 hebben zich meerdere initiatieven gemeld voor praktische ondersteuning van mensen die lastig de deur uit konden. We willen leren van deze periode met oog op het gebruik van de regeling in 2021. |
6. Meer mensen zijn in staat gezond te leven. | 6.1 We gaan door met uitbreiding van de Gezonde Wijk en toepassing van Positieve Gezondheid voor het vergroten van gezondheid(svaardigheden) van inwoners die daarin risico lopen. Bijzondere aandacht is er voor samenwerking met andere (zorg)partijen, de gezondheidscheck, luchtkwaliteit en de invoering van de omgevingswet. De gezondheidssubsidie voor inwoners (en professionals) is opgenomen in de subsidieregeling projecten#Indebuurt. |
7 Meer mensen helpen elkaar of zien naar elkaar om. | 7.1 Via de subsidieregeling projecten#Indebuurt kunnen inwoners subsidie aanvragen om initiatieven op te starten voor hun buurtgenoten. Ook in 2021 verwachten wij zo'n 400 initiatieven. |
8. Meer organisaties en werkgevers zijn betrokken bij maatschappelijke vraagstukken. | 8.1 Gemeente betrekt organisaties en werkgevers en waar mogelijk inwoners (ervaringsdeskundigen) actief bij opstellen en uitvoeren van beleid. Dit vindt in 2021 onder meer plaats bij de uitvoering van het meerjarig beleidskader sociaal domein, vanuit het werkbedrijf, bij de invulling van de inburgeringsopgave en bij de implementatie van beleid rond de doelgroepen personen met ernstige psychiatrische aandoening en personen met verward gedrag. |
2.1.2 Ambulante zorg en ondersteuning, inclusief wijkteams | |
1. Meer mensen functioneren zo zelfredzaam mogelijk en krijgen zo nodig hulp en ondersteuning. 2. Meer ouderen en inwoners met een beperking wonen (langer) zelfstandig. 3. Meer mensen zijn sociaal weerbaar. | Stichting Wijkteams Amersfoort is een algemene voorziening waar alle Amersfoorters terecht kunnen voor hun hulpvragen. De wijkteammedewerkers kijken naar de vraag achter de vraag, bieden zelf (kortdurende) ondersteuning en geven indien nodig toegang tot de specialistische jeugd- en maatschappelijke ondersteuning. Zij helpen de hulpvrager bij het maken van een samenhangend stappenplan om te komen tot passende participatie in de samenleving, waardoor inwoners zich (weer of meer) gezond gaan voelen. De krachten en mogelijkheden van het netwerk van de hulpvrager worden maximaal ingezet om de hulpvraag op te lossen. Naast de wijkteams zijn er andere partijen die een rol hebben in de toegang tot hulp en ondersteuning, zoals Indebuurt033 (voor het geven van informatie en advies), de gemeentelijke afdeling Werk, Inkomen en Zorg (voor inkomensondersteuning, dagbesteding en arbeidsintegratie en voorzieningen op het gebied van wonen en vervoer) en Stadsring51 (voor schuldhulpverlening). Sinds begin 2020 werken deze partijen samen om de toegang tot het sociaal domein verder te verbeteren door de krachten te bundelen in een gezamenlijk Triageteam Sociaal Domein. Dit krijgt in 2021 verder vorm. Van intensievere samenwerking is ook sprake bij de uitvoering van de zogeheten 'doorbraakaanpak' bij complexe casuïstiek. Het doel is om huishoudens die met complexe problemen te maken hebben beter, sneller en tegen lagere kosten te helpen. Bovendien wordt, op basis van analyse van knelpunten en oplossingen, de uitvoering van beleid en systemen waar mogelijk verbeterd. Tot slot werken wijkteams, huisartsen en jeugdgezondheidszorg aan de verbetering van de samenwerking, o.a. door uitbreiding van de functie van de POH-Jeugd. Door de huisartsenpraktijk te versterken met een POH-Jeugd krijgt de zorg voor jeugdigen en hun ouders/verzorgers efficiënter vorm. De instroom naar de specialistische jeugdhulp wordt hiermee beperkt. |
2.1.3. Specialistische zorg en ondersteuning | |
1 | 1.1 Binnen het sociaal domein zijn wij als gemeente verantwoordelijk voor dienstverlening aan onze inwoners op het gebied van zorg en ondersteuning aanvullend op de inzet vanuit de wijkteams en de sociale basisinfrastructuur. Wij sluiten daarvoor (inkoop-) contracten en verstrekken subsidies met zorgaanbieders. Zorg wordt geleverd vanuit de kwaliteitseisen zoals opgenomen in de aanbestedingen en tegen een redelijke prijs. 1.2 Wij zien nog steeds stijgende wachttijden en -lijsten bij met name jeugdhulp aanbieders. Aangezien we veel aanbieders hebben gecontracteerd op met name ambulante behandeling jeugd, is er altijd een alternatief, tenzij iemand wil wachten op een zorgaanbieder naar keuze. 1.3 Voor de kinderen/jongeren met complexe ondersteuningsvragen hebben we meerjarige regionale afspraken met het samenwerkingsverband van Breed Spectrum Aanbieders (BSA). Samen met BSA werken we de komende jaren aan het verbeteren van de specialistische jeugdhulp voor deze doelgroep. De transformatie richt zich o.a. op het versterken van de ambulante hulp door inzet van nieuwe gebiedsgerichte ambulante teams en de ombouw van de zwaardere verblijfsfuncties. 1.4 Wij willen meer en betere samenwerking tussen gemeente, zorgverzekeraar en daarbij behorende samenwerkingspartners en gecontracteerde aanbieders. Hiertoe bereiden wij een Zorgakkoord voor tussen ketenpartners uit het sociaal en medisch domein. 1.5 We blijven werken aan het verbeteren van goede en tijdig beschikbare sturings- en verantwoordingsinformatie, zonder dat dit leidt tot verhoging van de administratieve lasten. Hierdoor zijn we beter in staat gesprekken te voeren met aanbieders over de geleverde ondersteuning vanuit het opdrachtgeverschap. |
2. Meer mensen functioneren zo zelfredzaam mogelijk en krijgen daarbij zo nodig hulp en ondersteuning. | 2.1 De gecontracteerde aanbieders hebben de opgave om met hun inzet van zorg en ondersteuning volwassenen/jeugdigen en hun netwerk te versterken in hun zelfredzaamheid. Dat betekent waar nodig afstemming en samenwerking met de wijkteams. In elke aanbesteding is een ontwikkelopgave opgenomen die gericht is op transformatie en innovatie in het zorglandschap inclusief afspraken hoe zorgaanbieders daaraan bijdragen. |
3. Meer ouderen en inwoners met een beperking wonen (langer) zelfstandig. | 3.1 Zelfstandig wonen: Ondanks uitbreiding van het aantal plekken Beschermd wonen en Begeleid wonen en het vaststellen van het Deltaplan wonen is passende huisvesting nog steeds onvoldoende beschikbaar voor verschillende doelgroepen [ouderen, jongeren, GGZ]. Voorbeeld hiervan zijn jongeren met een beperking die hierdoor niet kunnen uitstromen uit de jeugdhulp. Deze stagnatie in beschikbaarheid van passende huisvesting leidt geregeld tot nieuwe problemen en toename van inzet op zorg. Voorbeelden hiervan zijn: huisvestingsproblemen die leiden tot disfunctioneren en noodzaak tot begeleiding/schuldhulpverlening, langere opname in residentiële jeugdhulp dan nodig is of dakloosheid en noodzaak tot uitbreiding maatschappelijke opvang. In 2019 is het Deltaplan wonen vastgesteld. Het statement wonen en zorg "Amersfoort een thuis voor iedereen" uit 2018 heeft daarin de basis gelegd voor het realiseren van woningen voor mensen met een ondersteuningsbehoefte. |
4. Meer mensen zijn sociaal weerbaar. | 4.1 Activiteiten zijn verwerkt in andere activiteiten die hierboven genoemd zijn. |
5. Meer jeugdigen groeien op in een veilige en positieve gezinssituatie. | 5.1 Jeugdigen moeten zolang en zoveel mogelijk kunnen opgroeien in een veilige gezinsomgeving. Ons beleid en vervolgens bijbehorende inkoop van zorg, is erop gericht om meer kleinschalige gezinsvormen te bieden waaronder ook alternatieve vormen van residentiële zorg. Deze opgave maakt onderdeel uit van de collectieve transformatie opgave die onderdeel uitmaakt van de afspraken met de zeven jeugdhulpaanbieders (breed spectrum, zie hierboven). |
6. Meer jeugdigen ontwikkelen zich optimaal. | 6.1 Activiteiten zijn verwerkt in andere activiteiten die hierboven genoemd zijn. |
2.1.4. Bescherming en veiligheid: | |
1. Meer volwassenen leven in een veilige (thuis) situatie. | 1.1 We werken vanuit het beleidskader Opvang en Bescherming aan een ondersteuningscontinuüm van preventie, toeleiding, ondersteuning met waar nodig verblijf en nazorg.
De inzet op huiselijk geweld onder volwassenen voor dit doel staat nader beschreven onder 2. |
2. Meer jeugdigen groeien op in een veilige en positieve gezinssituatie. | 2.1 Wij voeren de in 2020 geactualiseerde regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling van de twee centrumgemeenten Utrecht en Amersfoort en de zes Utrechtse jeugd/Wmo regio’s uit. Daarin maken wij onze regionale vertaling van het landelijk Actieplan “Geweld hoort nergens thuis” en waar passend ook het landelijke programma “Zorg voor jeugd”. |
1.1.5. Diversiteit, integratie en toegankelijkheid | |
1. | 1.1 We blijven stelling nemen tegen racisme en discriminatie. Dit uit zich in een preventieve en repressieve aanpak. Eind 2020 leggen we de Raad de antidiscriminatienota ter goedkeuring voor. In 2021 en verder geven we uitvoering aan de nota. 1.2 We stimuleren gemeentebreed binnen regulier beleid aandacht voor diversiteit en inclusie, in de gemeentelijke organisatie, in uitvoerende organisaties en bij werkgevers. |
2. Meer ouderen en inwoners met een beperking wonen (langer) zelfstandig. | 2.1 We werken integraal aan een toegankelijke stad en voeren jaarlijks een agenda toegankelijkheid uit. Die in samenwerking met ervaringsdeskundigen wordt opgesteld. Op verzoek van de Raad (095M) zal door middel van een separaat directiebesluit worden verzocht om activiteitenbudget in te zetten om toegankelijkheid vanaf 2021 structureel als beleidsterrein op te nemen. |
3. Meer mensen zijn sociaal weerbaar. | 3.1 In 2021 blijven we aandacht houden voor het voorkomen van polarisering en radicalisering. |
4. Meer mensen beheersen het Nederlands en hebben kennis van de samenleving. | 4. In 2021 zetten we pilots in ter voorbereiding op de nieuwe wet Inburgering. Tevens continueren we het stedelijk netwerk Integratie. Per 1 juli 2021, als de nieuwe wet ingaat, zijn we klaar om de vernieuwde uitgangspunten m.b.t. inburgering (o.a. de B1-, onderwijs- en zelfredzaamheidsroute) uit te voeren. |
1.16. Werk en Inkomen | |
1 Minder volwassenen en kinderen ervaren financiële belemmeringen om mee te doen. | 1.1 We breiden ons digitaal platform www.geldcheck033.nl voor de toegang tot onze minimaregelingen en regelingen van partners in de stad verder uit. We zetten intensief in op online en offline zichtbaarheid om volwassenen en kinderen die opgroeien in armoede te bereiken. |
2. Meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken (incl. sociale activering en dagbesteding). | 2.1 Met het actieplan 'Arbeidsmarktregio Amersfoort werk(t) voor iedereen' zijn regionale afspraken gemaakt over een intensievere samenwerking met UWV, werkgevers- en werknemersorganisaties en onderwijsinstellingen om meer werkzoekenden met afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam te plaatsen. Via het Werkbedrijf arbeidsmarktregio Amersfoort sturen wij op de te behalen resultaten. Met alle partners stellen we een Toekomstagenda voor het regionaal Werkbedrijf op voor de komende vijf jaar. |
3. Meer organisaties en werkgevers zijn betrokken bij maatschappelijke vraagstukken. | 3.1 Met het genoemde actieplan (zie 6.2) zetten we in op een groter netwerk aan werkgevers en een grotere bekendheid met onze werkgeversdienstverlening. Dit doen we door een intensieve campagne vanuit het Werkgeversservicepunt Amersfoort (WSP) waarbij ook maatschappelijk verantwoord ondernemers (ambassadeurs van de campagne) anderen inspireren. |
4. Meer mensen functioneren zo zelfredzaam mogelijk en krijgen zo nodig hulp en | 4.1 Door drempels weg te nemen in onze dienstverlening en gerichte communicatie-acties in te zetten maken we ons financieel vangnet en onze minimaregelingen bereikbaarder voor verschillende doelgroepen. |
5. Minder mensen zijn sociaal geïsoleerd of eenzaam. | 5.1 Iedereen wil op een volwaardige manier betrokken worden bij de samenleving. We streven ernaar dat iedereen naar vermogen kan participeren in de samenleving. We kennen onze inwoners met een bijstandsuitkering en stimuleren en motiveren iedereen naar vermogen sociaal en/of maatschappelijk actief te zijn. Dat kan afhankelijk van de mogelijkheden, motivatie en kansen op de arbeidsmarkt van de betrokkenen gaan om (vrijwilligers)werk, dagbesteding of andere vormen van sociale participatie. We spreken iedereen met een bijstandsuitkering minimaal twee keer per jaar. |