Beleidsdoel | Activiteiten |
---|---|
1.1.1 Energietransitie | |
1. We werken verder aan de ambitie om een CO2-neutrale stad te zijn. We werken samen en benutten kansen op landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal niveau. | 1.1 We benutten subsidiemogelijkheden vanuit het Rijk zoveel mogelijk en stimuleren inwoners en bedrijven dit ook te doen. We hebben in 2020 een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit het Proeftuinprogramma Aardgasvrije wijken voor het aardgasvrij maken van Schothorst-Zuid. In 2021 wordt een deel van deze middelen ingezet in de voorbereiding voor het ontwikkelen van het warmtenet in Schothorst-Zuid. 1.2 Uiterlijk 1 juli 2021 dienen we samen met de Utrechtse gemeenten van Regio Amersfoort het bod 1.0 voor de Regionale Energie Strategie in. Het bod 1.0 bevat een uitwerking van de kansrijke gebieden voor grootschalige opwek van elektriciteit uit wind en zon uit het concept RES-bod en geeft meer duidelijk over welke concrete projecten binnen de kansrijke gebieden passen, welke restricties er gelden en welke partners er nodig zijn om initiatieven te realiseren. In de periode na vaststelling van de RES 1.0 volgen lokale processen om invulling te geven aan de opgave. 1.3 Voor het uitvoeren van de transitie naar duurzame verwarming wordt intensief samengewerkt met de woningcorporaties. In de Samen Duurzaam Deal zijn afspraken gemaakt over rollen en verantwoordelijkheden van partijen voor de eerste vier jaar. In de Deal is gezamenlijk commitment uitgesproken over de uitgangspunten van de Warmtevisie en het Deltaplan Wonen. Voor de wijk Schothorst-Zuid zijn afspraken gemaakt over de uitvoering. Deze zijn bekrachtigd in een samenwerkingsovereenkomst zoals ondertekend op 27 maart 2020. 1.4 Zoals overeen gekomen in het Klimaatakkoord, stellen we, net zoals alle andere gemeenten een Transitievisie Warmte op. Daarbij maken we gebruik van de Warmtevisie als belangrijke basis en de Startanalyse van PBL. We betrekken stakeholders bij dit proces, waaronder vertegenwoordigers van duurzame bewonersinitiatieven. In de Transitievisie Warmte geven we aan welke buurten of delen van buurten voor 2030 van het aardgas af gaan en welk alternatief voor aardgas daarbij de voorkeur heeft. De Transitievisie Warmte levert de basis voor een verdere uitwerking naar warmteplannen voor deze buurten. De warmteplannen maken we samen met bewoners, gebouweigenaren en technische partners. 1.5 In Schothorst-Zuid werkt de gemeente samen met de corporaties, de netbeheerder en het Warmtebedrijf Amersfoort aan de voorbereidingen voor het aardgasvrij maken van de wijk. De concrete uitvoering zal van start gaan na de toekenning van de aangevraagde rijksbijdrage van het proeftuinprogramma Aardgasvrije Wijken, de door de corporaties aan te vragen Subsidieregeling Aardgasvrije Huurwoningen en de onderhandelingen met het Warmtebedrijf. 1.6 Duurzaamheid is niet de core business van een bedrijf en daardoor is het lastig voor ondernemers om naast hun daadwerkelijke core business veel tijd en energie in dit onderwerp te steken. De onduidelijke economische situatie werkt in deze niet mee. Door selectiever onderwerpen onder de aandacht te brengen en hierin in eerste instantie te ontlasten i.p.v. opleggen verwachten we meer begrip waardoor bedrijven actiever meewerken. We bouwen aan een bestendig Netwerk, vanuit die opgebouwde relatie werkt het effectiever om de duurzaamheidsonderwerpen selectief onder de aandacht te brengen en een motiverende en activeren rol te bekleden naar de ondernemers. Bij de grote bedrijven valt de grootste milieuwinst te behalen. Er is een tijdsinvestering nodig van de bedrijven om zich te verdiepen in de duurzaamheidsonderwerpen. Een groter bedrijf kan deze investering over het algemeen makkelijker dragen. Grote bedrijven kunnen daarnaast als inspiratie, voorbeeld en motivator werken voor de kleinere bedrijven. Bestaande Duurzaamheids Deals worden verder nageleefd. 1.7 We ondersteunen en faciliteren energiecoöperaties en bewonersinitiatieven in de stad. De gemeente zet hiervoor een projectleider in. |
2. We stellen kaders op voor de transitie naar duurzame warmte. We willen particuliere woningeigenaren ontzorgen bij het nemen van maatregelen voor verduurzaming van de eigen woning. | 2.1 Zoals overeen gekomen in het Klimaatakkoord, stellen we, net zoals alle andere gemeenten een Transitievisie Warmte op. Daarbij maken we gebruik van de Warmtevisie als belangrijke basis en de Startanalyse van PBL. We betrekken stakeholders bij dit proces, waaronder vertegenwoordigers van duurzame bewonersinitiatieven. In de Transitievisie Warmte geven we aan welke buurten of delen van buurten voor 2030 van het aardgas af gaan en welk alternatief voor aardgas daarbij de voorkeur heeft. De Transitievisie Warmte levert de basis voor een verdere uitwerking naar warmteplannen voor deze buurten. De warmteplannen maken we samen met bewoners, gebouweigenaren en technische partners. 2.2 De gemeente Amersfoort bepaalt welke rol zij inneemt bij de aanleg van warmtenetten en blijft daarbij de raad continu betrekken in lijn met de motie die daarover is aangenomen bij de vaststelling van de warmtevisie. Voor geothermie wordt gezocht naar een locatie om de proefboringen te gaan uitvoeren. Met de provincie werken we mee aan een regionale visie aquathermie. 2.3 Tien woningeigenaren in “Schothorst-zuid hebben in december 2019 een persoonlijk klimaatplan gekregen. Hierin staan verschillende oplossingen uitgewerkt, waaronder de keuze voor een warmtepomp op 35 of 55 graden. Dit maakt inzichtelijk wat een individuele oplossing betekent: isoleren, aanpassingen in de woning en de installatie om te verwarmen. Ook staan in de klimaatplannen de kosten en besparingen. De klimaatplannen zijn opgesteld door Klimaatmissie Nederland en zijn respresentatief voor de meest voorkomende woningtypes in Schothorst-zuid. De kosten van de all-electric oplossingen zijn gebaseerd op de tarieven van Klimaatmissie Nederland en hun samenwerkingspartners. In 2021 zetten we in op opschaling van deze klimaatplannen naar andere woningen in Schothorst-zuid. |
3. Het betaalbaar maken van de energietransitie voor particuliere woningeigenaren | 3.1 Met de EBU, de regio en de provincie werken we aan een financieringsinstrument voor een “gebouwgebonden dienst”. Daarbij wordt een contract gekoppeld aan de woning in plaats van aan de woningeigenaar. |
4. Het opwekken van energie is duurzaam. | 4.1 We werken verder aan de uitvoering van duurzame energielandschappen door samen met initiatiefnemers voor windmolens en zonnevelden zorgvuldig te zoeken naar de juiste locatie, ecologische inpassing en bewonersparticipatie. De richtlijnen voor het grootschalig plaatsen van zonnepanelen zijn vastgelegd in: Hoewel het indienen van aanvraag omgevingsvergunning ligt bij ontwikkelende bedrijven, is de inzet van de gemeente erop gericht ruimtelijk verantwoorde initiatieven te faciliteren en zo mogelijk in 2021 voor zowel een nieuw zonnepark als een windpark een omgevingsvergunning te verlenen. 4.2 We zorgen ervoor dat bij de energie-transitie zorgvuldig wordt omgegaan met beschermde planten en dieren door een stadsbrede aanpak. 4.4 We blijven innovatieve toepassingen voor energie- of warmte- opwekking onderzoeken. Zo onderzoeken we de haalbaarheid van asfaltwarmte en doen we een pilot met een slim energienet. 4.5 We stimuleren de opwek van zonne-energie op daken door het ondersteunen van een door bewoners geïnitieerde dakenbank. Daarnaast stimuleren we bedrijven om de ruimte die zij beschikbaar hebben op hun daken, te benutten voor het plaatsen van zonnepanelen. |
1.1.2 Duurzaamheid | |
1. We nemen vanzelfsprekend als gemeente onze maatschappelijk verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld op de verschillende relevante beleidsterreinen. | 1.1 Duurzame ontwikkeling raakt alle beleidsprogramma's van de gemeentelijke begroting en komt daar tot uitvoering. In lijn van het deelakkoord duurzaamheid stimuleren we medewerkers en leiden we ze daar waar nodig op, zodat duurzaamheid nog betere geïntegreerd wordt binnen de verschillende (beleids)-terreinen. In 2021 ligt de focus op het vergroten van de kennis en kunde op het vlak van duurzaam, CO2-neutraal en circulair inkopen voor de openbare buitenruimte en het realiseren van energieneutrale of -leverende nieuwbouw. We continueren onze inzet op het vergroten van de kennis rond duurzame gebiedsontwikkeling. |
2. We informeren bewoners, ondernemers en stakeholders en werken actief met hen samen in de transitie naar een duurzame stad. | 2.1 In 2021 blijven we inzetten op het informeren en stimuleren van bewoners, ondernemers en stakeholders. Dit in lijn met de kaders die de gemeenteraad heeft meegegeven in het deelakkoord duurzaamheid. |
3. Samen met bewoners en ondernemers werken aan de verduurzaming van Amersfoort door het stimuleren van innovaties op het gebied van duurzame energie, energiebesparing en circulaire economie. | 3.1 We zetten in op doelgerichte projecten en ondersteunen initiatieven van de stad rond wind- en zonne-energie, warmte en besparing van energie. |
4. We benutten de wettelijke mogelijkheden om duurzaamheid te verankeren. | 4.1 We benutten de kansen en mogelijkheden die de crisis- en herstelwet biedt met het opstellen van gebiedsgerichte beleidsregels duurzaamheid in combinatie met open normen en verruimde reikwijdte bij Crisis & herstel wet (Chw)-bestemmingsplan. |
5. We monitoren de voortgang en toetsen dit aan het einddoel. | 5.1 In 2021 wordt de derde duurzaamheidsrapportage opgesteld. In de duurzaamheidsrapportage wordt ingezet op een betere koppeling tussen beleidsvoornemens, de uitvoering en de impact op de CO2-uitstoot van deze activiteiten. |
1.1.4 Milieu | |
1. Wij streven naar een afvalloze stad in 2030. Amersfoort wil in 2020 minimaal 70% van het huishoudelijk afval gescheiden inzamelen | 1.1 We verwachten de stadsbrede uitrol van het inzamelsysteem "Omgekeerd inzamelen" in 2021 af te ronden. 1.2 In het eerste kwartaal van 2021 wordt het project “Voorkomen bijplaatsingen” afgerond en presenteren we de resultaten. 1.3 In 2021 continueren we de communicatiecampagne inzameling afval en grondstoffen. Deze campagne loopt tot en met 2022. 1.5 Wij verbeteren de mogelijkheden voor het scheiden van afval in de binnenstad en bij gestapelde bouw, ook voor GFT. De kaders en financiële raming hiervoor worden uitgewerkt in een raadsvoorstel Inzamelen grondstoffen in de hoogbouw in de hele stad (2021-2024). In het eerste kwartaal van 2021 ontvangt de raad dit voorstel inclusief financiële raming. Na besluitvorming in de raad wordt een collegevoorstel Uitwerkingsplan Inzamelen grondstoffen in de hele stad (2021-2024) uitgewerkt. 1.7 We werken aan het juridisch mogelijk maken van de moties afval scheiden op scholen (motie 2019-003M) en de motie ja ja sticker (motie 2019-139M). Deze uitwerking nemen we in 2021 op in de afvalstoffenverordening. |
2. Een gezonde en schone lucht in Amersfoort. Hierbij hebben we aandacht voor de verschillende bronnen van verontreiniging. | 2.1 We stimuleren Uitvoering van de maatregelen uit het plan Samen werken aan Schone lucht – Aanpak luchtkwaliteit (vastgesteld januari 2020). Hiernaast nemen we ook deel aan het landelijke Schone Lucht Akkoord, samen met het Rijk en o.a. Provincie Utrecht en de gemeente Utrecht. 2.4 We stimuleren rookvrije zones in de openbare ruimte, zie ook motie Rookvrij OV en motie rookvrij Stadhuis. |
3. Amersfoort is en blijft een gezonde en veilige stad. Ook de basiskwaliteit voor geluid, bodem en veiligheid is in orde. Waar mogelijk maken we Amersfoort stiller, schoner en veiliger | 3.1 We zetten de geluidsanering voort van de laatste hoog belaste woningen op de zgn. B-lijst. We hebben hiervoor subsidie ontvangen van het Rijk. (NB: op dit moment is nog niet duidelijk of we voor alle woningen de subsidie ontvangen.) |
4. Onze inwoners hebben waardering voor, kennis van en inzicht in natuur en duurzaamheid en kunnen dat een plek geven in hun keuzes en gedrag. | 4.1 Via het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie (CNME) in het Groene Huis faciliteren we scholen en kinderopvang bij het geven van natuur- en milieueducatie: van natuurbeleving tot en met het verduurzamen van hun organisatie. Het ontvangen van schoolklassen voor lessen en excursies speelt daarbij een belangrijke rol. 4.2 In Het Groene Huis vinden onze inwoners informatie, inspirerende activiteiten en een ontmoetingsplek rond natuur en duurzaamheid. Dit doen we onder andere met wisselende exposities, lezingen en workshops, die deels door en voor inwoners georganiseerd. |
1.1.5 Stedelijk beheer klimaat en groen | |
1. Wij voldoen aan onze zorgplicht voor een veilige, leefbare en groene fysieke openbare ruimte door optimaal en duurzaam beheer en instandhouding van boven- en ondergrondse infra. | 1.1 We zorgen voor structureel beheer van bovengrondse infra, wegen en pleinen, bruggen, tunnels en viaducten, verlichting, vaarwegen, watergangen en vijvers en van de ondergrondse infra: riolering, kabels en leidingen, (toekomstige) afvalcontainers.
1.5 De aanpak van de essentaksterfte (ETS) bestaat uit het kappen van onveilig geworden essen en het snoeien van de overige aangetaste essen. Ongeveer 30% van de essen is in bepaalde mate aangetast. De verwachting is dat van de aangetaste essen een deel uiteindelijk vervangen moet worden op basis van veiligheidsgronden. Meerdere factoren, spelen een rol in de snelheid van verspreiding en ontwikkeling van ETS. We blijven de voortgang monitoren. Eind 2020 informeren we de raad met een raadsinformatiebrief over de stand van zaken en aanpak in 2021. 1.6 We voeren vastgestelde beheerplannen uit voor bosgebieden, parken en andere grotere groengebieden. Voor het bosgebied Berg (bestaand uit de vijf deelgebieden Klein Zwitserland, Belgenmonument, Prins Frederiklaan, Stichtse Rotonde en Bokkeduinen) stellen we een nieuw beheerplan op. |
2. Onze inwoners zijn tevreden over (het beheer van) de openbare ruimte in de stad. | 2.1 We voeren wijkonderhoud uit voor bomen en groen, speelvoorzieningen en straatreiniging wat voldoet aan de gestelde normen van technische kwaliteit, netheid en beeldkwaliteit, aangepast aan de functie van het gebied. |
3. Wij hechten aan groene en leefbare wijken die voorbereid zijn op veranderingen in het klimaat. | 3.1 We gaan verder met de uitvoering van projecten voortkomend uit de Groenvisie. We stellen op korte termijn de Groenkaart en het Groencompensatiebeleid vast. Ook voeren we, met de middelen vanaf 2019 uit het Coalitieakkoord, het programma Klimaatbestendige en Groene Stad uit. Daarmee zetten we in op vergroening, klimaatbestendigheid, biodiversiteit en recreatie in de stad. 3.2 Bij vervangingen, herinrichtingen, inbreidingen en gebiedsontwikkeling houden we rekening met een inrichting die bestendig is voor het toekomstige klimaat (meer hitte, droogte, wateroverlast en vergroten van biodiversiteit). Dit doen we door te voorzien in opvang en infiltratie van regenwater, ruimte te maken voor groen en uitvoering te geven aan de moties 'Steenbreek plus' en 'Regenwater in de tuin'. De richtlijnen voor klimaatbestendige bouw en inrichting bieden hiervoor de basisuitgangspunten. |
4. Wij stimuleren en faciliteren zelfbeheer door bewoners. Door het ondersteunen van initiatieven van burgers willen wij hun betrokkenheid bij de leefomgeving vergroten. | 4.1 We stimuleren zelfbeheer met het motto 'ja graag'. We hanteren spelregels en bieden ondersteuning bij het opstarten van initiatieven van bewoners, met onze eigen adviseurs en gebiedsbeheerders, maar ook via een raamovereenkomst met groene organisaties en onze eigen wijkonderhoudsaannemers.
|