1. Duurzame en groeiende stad

1.1 Stedelijk beheer en milieu

Beleidsdoel

Activiteiten

1.1.1 Energietransitie

1. We werken verder aan de ambitie om een CO2-neutrale stad te zijn. We werken samen en benutten kansen op landelijk, provinciaal, regionaal en lokaal niveau.

1.1 We benutten subsidiemogelijkheden vanuit het Rijk zoveel mogelijk en stimuleren inwoners en bedrijven dit ook te doen. We hebben in 2020 een aanvraag ingediend voor een bijdrage uit het Proeftuinprogramma Aardgasvrije wijken voor het aardgasvrij maken van Schothorst-Zuid. In 2021 wordt een deel van deze middelen ingezet in de voorbereiding voor het ontwikkelen van het warmtenet in Schothorst-Zuid.

1.2 Uiterlijk 1 juli 2021 dienen we samen met de Utrechtse gemeenten van Regio Amersfoort het bod 1.0 voor de Regionale Energie Strategie in. Het bod 1.0 bevat een uitwerking van de kansrijke gebieden voor grootschalige opwek van elektriciteit uit wind en zon uit het concept RES-bod en geeft meer duidelijk over welke concrete projecten binnen de kansrijke gebieden passen, welke restricties er gelden en welke partners er nodig zijn om initiatieven te realiseren. In de periode na vaststelling van de RES 1.0 volgen lokale processen om invulling te geven aan de opgave.

1.3 Voor het uitvoeren van de transitie naar duurzame verwarming wordt intensief samengewerkt met de woningcorporaties. In de Samen Duurzaam Deal zijn afspraken gemaakt over rollen en verantwoordelijkheden van partijen voor de eerste vier jaar. In de Deal is gezamenlijk commitment uitgesproken over de uitgangspunten van de Warmtevisie en het Deltaplan Wonen. Voor de wijk Schothorst-Zuid zijn afspraken gemaakt over de uitvoering. Deze zijn bekrachtigd in een samenwerkingsovereenkomst zoals ondertekend op 27 maart 2020.

1.4 Zoals overeen gekomen in het Klimaatakkoord, stellen we, net zoals alle andere gemeenten een Transitievisie Warmte op. Daarbij maken we gebruik van de Warmtevisie als belangrijke basis en de Startanalyse van PBL. We betrekken stakeholders bij dit proces, waaronder vertegenwoordigers van duurzame bewonersinitiatieven. In de Transitievisie Warmte geven we aan welke buurten of delen van buurten voor 2030 van het aardgas af gaan en welk alternatief voor aardgas daarbij de voorkeur heeft. De Transitievisie Warmte levert de basis voor een verdere uitwerking naar warmteplannen voor deze buurten. De warmteplannen maken we samen met bewoners, gebouweigenaren en technische partners.

1.5 In Schothorst-Zuid werkt de gemeente samen met de corporaties, de netbeheerder en het Warmtebedrijf Amersfoort aan de voorbereidingen voor het aardgasvrij maken van de wijk. De concrete uitvoering zal van start gaan na de toekenning van de aangevraagde rijksbijdrage van het proeftuinprogramma Aardgasvrije Wijken, de door de corporaties aan te vragen Subsidieregeling Aardgasvrije Huurwoningen en de onderhandelingen met het Warmtebedrijf.

1.6 Duurzaamheid is niet de core business van een bedrijf en daardoor is het lastig voor ondernemers om naast hun daadwerkelijke core business veel tijd en energie in dit onderwerp te steken. De onduidelijke economische situatie werkt in deze niet mee. Door selectiever onderwerpen onder de aandacht te brengen en hierin in eerste instantie te ontlasten i.p.v. opleggen verwachten we meer begrip waardoor bedrijven actiever meewerken.  We bouwen aan een bestendig Netwerk, vanuit die opgebouwde relatie werkt het effectiever om de duurzaamheidsonderwerpen selectief onder de aandacht te brengen en een motiverende en activeren rol te bekleden naar de ondernemers. Bij de grote bedrijven valt de grootste milieuwinst te behalen. Er is een tijdsinvestering nodig van de bedrijven om zich te verdiepen in de duurzaamheidsonderwerpen. Een groter bedrijf kan deze investering over het algemeen makkelijker dragen. Grote bedrijven kunnen daarnaast als inspiratie, voorbeeld en motivator werken voor de kleinere bedrijven. Bestaande Duurzaamheids Deals worden verder nageleefd.

1.7 We ondersteunen en faciliteren energiecoöperaties en bewonersinitiatieven in de stad. De gemeente zet hiervoor een projectleider in.

2. We stellen kaders op voor de transitie naar duurzame warmte.

We willen particuliere woningeigenaren ontzorgen bij het nemen van maatregelen voor verduurzaming van de eigen woning.  

2.1 Zoals overeen gekomen in het Klimaatakkoord, stellen we, net zoals alle andere gemeenten een Transitievisie Warmte op. Daarbij maken we gebruik van de Warmtevisie als belangrijke basis en de Startanalyse van PBL. We betrekken stakeholders bij dit proces, waaronder vertegenwoordigers van duurzame bewonersinitiatieven. In de Transitievisie Warmte geven we aan welke buurten of delen van buurten voor 2030 van het aardgas af gaan en welk alternatief voor aardgas daarbij de voorkeur heeft. De Transitievisie Warmte levert de basis voor een verdere uitwerking naar warmteplannen voor deze buurten. De warmteplannen maken we samen met bewoners, gebouweigenaren en technische partners.

2.2 De gemeente Amersfoort bepaalt welke rol zij inneemt bij de aanleg van warmtenetten en blijft daarbij de raad continu betrekken in lijn met de motie die daarover is aangenomen bij de vaststelling van de warmtevisie. Voor geothermie wordt gezocht naar een locatie om de proefboringen te gaan uitvoeren.  Met de provincie werken we mee aan een regionale visie aquathermie.

2.3 Tien woningeigenaren in “Schothorst-zuid hebben in december 2019 een persoonlijk klimaatplan gekregen. Hierin staan verschillende oplossingen uitgewerkt, waaronder de keuze voor een warmtepomp op 35 of 55 graden. Dit maakt inzichtelijk wat een individuele oplossing betekent: isoleren,

aanpassingen in de woning en de installatie om te verwarmen. Ook staan in de klimaatplannen de kosten en besparingen.  De klimaatplannen zijn opgesteld door Klimaatmissie Nederland en zijn respresentatief voor de meest voorkomende woningtypes in Schothorst-zuid. De kosten van de all-electric oplossingen zijn gebaseerd op de tarieven van Klimaatmissie Nederland en hun samenwerkingspartners. In 2021 zetten we in op opschaling  van deze klimaatplannen naar andere woningen in Schothorst-zuid.

3. Het betaalbaar maken van de energietransitie voor  particuliere woningeigenaren

3.1 Met de EBU, de regio en de provincie werken we aan een financieringsinstrument voor een “gebouwgebonden dienst”. Daarbij wordt een contract gekoppeld aan de woning in plaats van aan de woningeigenaar.
Dit financieringsinstrument is nieuw en nog niet eerder toegepast. De gemeente Amersfoort stelt – mogelijk samen met de provincie Utrecht - een borgstelling beschikbaar om hiermee het komende jaar in Amersfoort in een pilot met tenminste 10 woningen ervaringen en lessen gaan opdoen.

4. Het opwekken van energie is duurzaam.

4.1 We werken verder aan de uitvoering van duurzame energielandschappen door samen met initiatiefnemers voor windmolens en zonnevelden zorgvuldig te zoeken naar de juiste locatie, ecologische inpassing en bewonersparticipatie. De richtlijnen voor het grootschalig plaatsen van zonnepanelen zijn vastgelegd in:

https://amersfoort.notubiz.nl/document/8889756/1/Bijlage_bij_Raadsinformatiebrief_2020-052_Beleidskader_zonnevelden

Hoewel het indienen van aanvraag omgevingsvergunning ligt bij ontwikkelende bedrijven, is de inzet van de gemeente erop gericht ruimtelijk verantwoorde initiatieven te faciliteren en zo mogelijk in 2021 voor zowel een nieuw zonnepark als een windpark een omgevingsvergunning te verlenen.

4.2 We zorgen ervoor dat bij de energie-transitie zorgvuldig wordt omgegaan met beschermde planten en dieren door een stadsbrede aanpak.

4.3 Duurzaamheid is niet de core business van een bedrijf en daardoor is het lastig voor ondernemers om naast hun daadwerkelijke core business veel tijd en energie in dit onderwerp te steken. De onduidelijke economische situatie werkt in deze niet mee. Door selectiever onderwerpen onder de aandacht te brengen en hierin in eerste instantie te ontlasten i.p.v. opleggen verwachten we meer begrip waardoor bedrijven actiever meewerken.  We bouwen aan een bestendig Netwerk, vanuit die opgebouwde relatie werkt het effectiever om de duurzaamheidsonderwerpen selectief onder de aandacht te brengen en een motiverende en activeren rol te bekleden naar de ondernemers. Bij de grote bedrijven valt de grootste milieuwinst te behalen. Er is een tijdsinvestering nodig van de bedrijven om zich te verdiepen in de duurzaamheidsonderwerpen. Een groter bedrijf kan deze investering over het algemeen makkelijker dragen. Grote bedrijven kunnen daarnaast als inspiratie, voorbeeld en motivator werken voor de kleinere bedrijven. Bestaande Duurzaamheids Deals worden verder nageleefd.

4.4 We blijven innovatieve toepassingen voor energie- of warmte- opwekking onderzoeken. Zo onderzoeken we de haalbaarheid van asfaltwarmte en doen we een pilot met een slim energienet.

4.5 We stimuleren de opwek van zonne-energie op daken door het ondersteunen van een door bewoners geïnitieerde dakenbank. Daarnaast stimuleren we bedrijven om de ruimte die zij beschikbaar hebben op hun daken, te benutten voor het plaatsen van zonnepanelen.

1.1.2 Duurzaamheid

1. We nemen vanzelfsprekend als gemeente onze maatschappelijk verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld op de verschillende relevante beleidsterreinen.

1.1 Duurzame ontwikkeling raakt alle beleidsprogramma's van de gemeentelijke begroting en komt daar tot uitvoering. In lijn van het deelakkoord duurzaamheid stimuleren we medewerkers en leiden we ze daar waar nodig op, zodat duurzaamheid nog betere geïntegreerd wordt binnen de verschillende (beleids)-terreinen. In 2021 ligt de focus op het vergroten van de kennis en kunde op het vlak van duurzaam, CO2-neutraal en circulair inkopen voor de openbare buitenruimte en het realiseren van energieneutrale of -leverende nieuwbouw. We continueren onze inzet op het vergroten van de kennis rond duurzame gebiedsontwikkeling.

2. We informeren bewoners, ondernemers en stakeholders en werken actief met hen samen in de transitie naar een duurzame stad.

2.1 In 2021 blijven we inzetten op het informeren en stimuleren van bewoners, ondernemers en stakeholders. Dit in lijn met de kaders die de gemeenteraad heeft meegegeven in het deelakkoord duurzaamheid.

3. Samen met bewoners en ondernemers werken aan de verduurzaming van Amersfoort door het stimuleren van innovaties op het gebied van duurzame energie, energiebesparing en  circulaire economie.

3.1 We zetten in op doelgerichte projecten en ondersteunen initiatieven van de stad rond wind- en zonne-energie, warmte en besparing van energie.

4. We benutten de  wettelijke mogelijkheden om duurzaamheid te verankeren.
Deze doelstelling is nieuw opgenomen in 2021

4.1 We benutten de kansen en mogelijkheden die de crisis- en herstelwet biedt met het opstellen van gebiedsgerichte beleidsregels duurzaamheid in combinatie met open normen en verruimde reikwijdte bij Crisis & herstel wet (Chw)-bestemmingsplan.

5. We monitoren de voortgang en toetsen dit aan het einddoel.

5.1 In 2021 wordt de derde duurzaamheidsrapportage opgesteld. In de duurzaamheidsrapportage wordt ingezet op een betere koppeling tussen beleidsvoornemens, de uitvoering en de impact op de CO2-uitstoot van deze activiteiten.

1.1.4 Milieu

1. Wij streven naar een afvalloze stad in 2030. Amersfoort wil in 2020 minimaal 70% van het huishoudelijk afval gescheiden inzamelen

1.1 We verwachten de stadsbrede uitrol van het inzamelsysteem "Omgekeerd inzamelen" in 2021 af te ronden.

1.2 In het eerste kwartaal van 2021 wordt het project “Voorkomen bijplaatsingen” afgerond en presenteren we de resultaten.

1.3 In 2021 continueren we de communicatiecampagne inzameling afval en grondstoffen. Deze campagne  loopt tot en met 2022.  
1.4 We ronden het raadsvoorstel "Actualisatie visie stad zonder afval in 2030" in het eerste kwartaal van 2021 af. Hierbij maken we inzichtelijk wat nog meer nodig is om in 2030 een afvalloze stad te realiseren op het gebied van huishoudelijk afval. Op basis van de resultaten van de “Tussenevaluatie omgekeerd inzamelen” komen we met een voorstel voor geactualiseerde doelstellingen voor gescheiden afvalinzameling.

1.5 Wij verbeteren de mogelijkheden voor het scheiden van afval in de binnenstad en bij gestapelde bouw, ook voor GFT. De kaders en financiële raming hiervoor worden uitgewerkt in een raadsvoorstel Inzamelen grondstoffen in de hoogbouw in de hele stad (2021-2024). In het eerste kwartaal van 2021 ontvangt de raad dit voorstel inclusief financiële raming. Na besluitvorming in de raad wordt een collegevoorstel Uitwerkingsplan Inzamelen grondstoffen in de hele stad (2021-2024) uitgewerkt.
1.6 De geactualiseerde Afvalstoffenverordening wordt ter inzage gelegd in 2021. Via de Afval Verwijdering Utrecht (AVU) regelen we dat de huishoudelijke afvalstoffen en de grondstoffen op een verantwoorde manier worden verwerkt. Jaarlijks ontvangt de raad de AVU begroting en de AVU jaarrekening. In het raadsvoorstel en besluit Concept programma en product begroting Afval Verwijdering Utrecht 2021 (AVU) van 21 april 2020 is de wijziging van de afvalstoffenheffing opgenomen. (https://amersfoort.notubiz.nl/bijeenkomst/687578/De%20Raad%2021-04-2020

1.7 We werken aan het juridisch mogelijk maken van de moties afval scheiden op scholen (motie 2019-003M) en de motie ja ja sticker (motie 2019-139M). Deze uitwerking nemen we in 2021 op in de afvalstoffenverordening.
1.8 De gemeente voert jaarlijks een aantal zwerfafvalprojecten uit. Hiervoor ontvangen we subsidie van Nedvang. Ook preventie speelt hierbij een belangrijke rol.
1.9 Het vernieuwen/aanpassen en/of verplaatsen van ROVA heeft hoge prioriteit. De business case verplaatsing van ROVA en de locatie Vinkenhoef voor nieuwbouw wordt verder uitgewerkt.

2. Een gezonde en schone lucht in Amersfoort. Hierbij hebben we aandacht voor de verschillende bronnen van verontreiniging.

2.1 We stimuleren Uitvoering van de maatregelen uit het plan Samen werken aan Schone lucht – Aanpak luchtkwaliteit (vastgesteld januari 2020). Hiernaast nemen we ook deel aan het landelijke Schone Lucht Akkoord, samen met het Rijk en o.a. Provincie Utrecht en de gemeente Utrecht.
2.2 We onderzoeken de mogelijkheden om te komen tot afspraken met bouwbedrijven en of projectontwikkelaars om met schonere mobiele werktuigen te gaan werken. We willen aansluiten bij landelijke initiatieven, zoals de pilot NRMM (Non Road Mobile Machinery) van het Schone Lucht Akkoord en het Emissieloos Netwerk Infra.
2.3 We onderzoeken de uitfasering van vervuilende aggregaten en onderzoeken in hoeverre laad en lospunten en evenementenputten een volwaardig alternatief kunnen zijn.

2.4 We stimuleren rookvrije zones in de openbare ruimte, zie ook motie Rookvrij OV en motie rookvrij Stadhuis.
2.5 Voortzetting en verdere ontwikkeling van activiteiten gericht op bewustwording binnenklimaat. I.v.m. corona is het van belang dat wij hier extra op inzetten.
2.6 Na de zomer wordt de 3e houtstookcampagne geëvalueerd. In het najaar wordt met een aangepaste campagne gestart.
2.7 Zie het onderdeel Mobiliteit voor hoe we werken aan innovatie en schone vormen van persoons- en goederenvervoer.
2.8 Voortzetten van de monitoring van de luchtkwaliteit met berekeningen via de landelijke monitoringstool. In het najaar van 2020 wegen we af of de lokale metingen met Palmes buisjes worden voortgezet in 2021.

3. Amersfoort is en blijft een gezonde en veilige stad. Ook de basiskwaliteit voor geluid, bodem en veiligheid is in orde. Waar mogelijk maken we Amersfoort stiller, schoner en veiliger

3.1 We zetten de geluidsanering voort van de laatste hoog belaste woningen op de zgn. B-lijst. We hebben hiervoor subsidie ontvangen van het Rijk. (NB: op dit moment is nog niet duidelijk of we voor alle woningen de subsidie ontvangen.)
3.2 We voeren het Geluidsplan ter beperking van omgevingslawaai uit (Actieplan geluid 2018-2023) door onder andere het actief inbrengen van geluidadviezen binnen plannen en projecten om zo daar waar mogelijk de geluidsituatie te verbeteren en een gezonde leefomgeving te bevorderen.  
3.3 We werken met rijksmiddelen aan de afspraken en ambities uit het “Convenant Bodem en Ondergrond 2016-2020” om de bodem actief te beheren en deze te gebruiken als onderdeel van het natuurlijk systeem om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving, de energietransitie en klimaatadaptatie. Door onder andere de aanpak van spoedlocaties nazorg en monitoring wordt hieraan invulling gegeven. In 2021 continueren we de sanering van het  NS Vetgasterrein.
3.4 De bodem levert een belangrijke bijdrage aan de energietransitie, zie verder ook bij onderdeel 'energietransitie'. Voor de verschillende vormen van bodemenergie (WKO open, WKO gesloten, geothermie) wordt gezocht naar een optimale ordening van de ondergrond samen met de andere functies.
3.5 Met gebiedspartners zoals het Waterschap, werken we samen in de Blue Deal. Voor de grondwaterbeschermings-gebieden werken we met de Provincie en Vitens aan gebiedsdossiers. De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht ondersteunt de gemeente bij het uitvoeren van de bodemtaken.
In 2020 wordt met deze partners ook gewerkt aan een Visie op Bodem en ondergrond ter voorbereiding op de Omgevingswet.
3.6 We blijven bij het Rijk aandringen (samen met de andere spoorgemeenten) op het naleven van de wettelijk toegestane aantallen gevaarlijke stoffen over het spoor. We leveren input aan het Rijk voor herijking van het Basisnet.

4. Onze inwoners hebben waardering voor,  kennis van en inzicht in natuur en duurzaamheid en kunnen dat een plek geven in hun keuzes en gedrag.

4.1 Via het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie (CNME) in het Groene Huis faciliteren we scholen en kinderopvang bij het geven van natuur- en milieueducatie: van natuurbeleving tot en met het verduurzamen van hun organisatie. Het ontvangen van schoolklassen voor lessen en excursies speelt daarbij een belangrijke rol.

4.2 In Het Groene Huis vinden onze inwoners informatie, inspirerende activiteiten en een ontmoetingsplek rond natuur en duurzaamheid. Dit doen we onder andere met wisselende exposities, lezingen en workshops, die deels door en voor inwoners georganiseerd.
4.3 Met vrijwilligers dragen we bij aan het (ecologisch) beheer van het landgoed ter ondersteuning van educatieve activiteiten en natuurgerichte recreatie in en om Het Groene Huis. We zetten het landgoed in als een voorbeeldlocatie van beheer dat op andere plekken in de stad ook wordt of kan worden uitgevoerd in de buitenruimte.

1.1.5 Stedelijk beheer klimaat en groen

1. Wij voldoen aan onze zorgplicht voor een veilige, leefbare en groene fysieke openbare ruimte door optimaal en duurzaam beheer en instandhouding van boven- en ondergrondse infra.

1.1 We zorgen voor structureel beheer van bovengrondse infra, wegen en pleinen, bruggen, tunnels en viaducten, verlichting, vaarwegen, watergangen en vijvers en van de ondergrondse infra: riolering, kabels en leidingen, (toekomstige) afvalcontainers.


1.2 We voeren een vervangingsprogramma openbare ruimte uit op basis van het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2019-2028 en het meerjarenuitvoerings-programma openbare ruimte 2021-2024
1.3 We stellen het Integraal Beheerplan Openbare Ruimte 2022-2031 op. Dit zorgt voor een goede inhoudelijke en financiële basis onder de uit te voeren projecten. Het beheerplan sluit daarmee ook aan op het GRP.
1.4 We stellen een nieuw Gemeentelijk Rioleringsplan op, waarin riolerings- en watertaken voor de periode 2022- 2031 worden vastgelegd.

1.5  De aanpak van de essentaksterfte (ETS) bestaat uit het kappen van onveilig geworden essen en het snoeien van de overige aangetaste essen. Ongeveer 30% van de essen is in  bepaalde mate aangetast. De verwachting is dat van de aangetaste essen een deel uiteindelijk vervangen moet worden op basis van veiligheidsgronden.  Meerdere factoren,  spelen een rol  in de snelheid van verspreiding en ontwikkeling van ETS. We blijven de voortgang monitoren. Eind 2020 informeren we de raad met een raadsinformatiebrief over de stand van zaken en aanpak in 2021.

1.6 We voeren vastgestelde beheerplannen uit voor bosgebieden, parken en andere grotere groengebieden. Voor het bosgebied Berg (bestaand uit de vijf deelgebieden Klein Zwitserland, Belgenmonument, Prins Frederiklaan, Stichtse Rotonde en Bokkeduinen) stellen we een nieuw beheerplan op.
1.7 In het kader van de bestrijding van invasieve exoten besteden we eind 2020 de bestrijding van de Japanse Duizendknoop aan, om een aannemer gedurende vier jaar alle groeiplaatsen uit te laten graven en de grond te zeven. Waar dit onmogelijk is wordt elektriciteit ingezet. In de opdracht wordt een meer planmatige bestrijding van de Reuzenberenklauw opgenomen inclusief ondersteuning van de vrijwilligers.
1.8 De eikenprocessierups heeft in 2020 minder overlast veroorzaakt dan in 2019. We hebben fors ingezet op bestrijding.  In het najaar 2020 gaan we in gesprek met de raad over de evaluatie van de aanpak in 2020 en het vervolg van de bestrijding in 2021.

2. Onze inwoners zijn tevreden over (het beheer van) de openbare ruimte in de stad.

2.1  We voeren wijkonderhoud uit voor bomen en groen, speelvoorzieningen en straatreiniging wat voldoet aan de gestelde normen van technische kwaliteit, netheid en beeldkwaliteit, aangepast aan de functie van het gebied.

2.2 Voor alle wijken zijn samen met ouders en kinderen speelruimtekaarten opgesteld, behalve voor Vathorst. In Vathorst kiezen we voor een andere aanpak. Per wijk ligt er hierdoor een plan voor de toekomstige speelruimten, die we in de komende jaren tot 2023 in uitvoering brengen. Dit doen we samen met de vijf beste partijen uit de aanbesteding in november 2020. Eind 2020 informeren we de raad over de aanpak met een raadsinformatiebrief.
2.3 Voor de uitvoering van de motie 2019-081M "Groen en kindvriendelijk Neptunusplein" is via het participatieplatform www.metamersfoort.nl een online enquête uitgezet. De uitkomsten worden verwerkt in maximaal drie ontwerpen, die weer worden voorgelegd aan bewoners en winkeliers. Het gaat daarbij met name om het speelschip inclusief de vergroening van het plein. Het ontwerp met de meeste stemmen zal worden uitgewerkt in een uitvoeringsplan. De uitvoering van de werkzaamheden staat gepland vanaf eind 2020.

3. Wij hechten aan groene en leefbare wijken die voorbereid zijn op veranderingen in het klimaat.

3.1 We gaan verder met de uitvoering van projecten voortkomend uit de Groenvisie. We stellen op korte termijn de Groenkaart en het Groencompensatiebeleid vast. Ook voeren we, met de middelen vanaf 2019 uit het Coalitieakkoord, het programma Klimaatbestendige en Groene Stad uit. Daarmee zetten we in op vergroening, klimaatbestendigheid, biodiversiteit en recreatie in de stad.
In de tweede helft van 2021 starten we in samenspraak met de stad een evaluatie over de uitvoering van de Groenvisie in de jaren 2017-2021 en waar nodig de Groenvisie te actualiseren.

3.2 Bij vervangingen, herinrichtingen, inbreidingen en gebiedsontwikkeling houden we rekening met een inrichting die bestendig is voor het toekomstige klimaat (meer hitte, droogte, wateroverlast en vergroten van biodiversiteit). Dit doen we door te voorzien in opvang en infiltratie van regenwater, ruimte te maken voor groen en uitvoering te geven aan de moties 'Steenbreek plus' en 'Regenwater in de tuin'. De richtlijnen voor klimaatbestendige bouw en inrichting bieden hiervoor de basisuitgangspunten.

3.3 We herplanten bomen met de middelen uit het bomenfonds. Daarbij streven we naar een zo groot mogelijke variëteit ten behoeve van biodiversiteit. We hebben een raamovereenkomst gesloten met meerdere aannemers voor het weghalen van stobben en het planten van bomen. Dit betreft een aanpak over meerdere jaren. Voor 2021 beoordelen we nog circa 950 locaties op herplant.

3.4 We stimuleren en ondersteunen het vergroenen van schoolpleinen. Klimaatbestendig inrichten is daarbij een belangrijk aandachtspunt. We gebruiken een film om de mogelijkheden te laten zien en om scholen te stimuleren om mee te doen. Ook nemen we bij de verbouw of nieuwbouw van scholen in Schothorst direct het schoolplein mee om te vergroenen.
3.5 We realiseren in de periode 2019-2022 jaarlijks twee buurttuinen. Hiermee zorgen we voor groene, koele, biodiverse en prettige ontmoetingsplekken in de wijk.  Voor 2021 onderzoeken we een locatie in samenwerking met het Farel College.
3.6 We werken aan bewustwording bij onze inwoners over de gevolgen van klimaatverandering en bieden handelingsperspectief aan bewoners en bedrijven om bij te dragen aan een klimaatbestendige en biodiverse inrichting van hun eigen gebouwen, tuinen of eigen omgeving. De droogte van de afgelopen jaren blijkt voor veel inwoners aanleiding om na te denken over het nemen van maatregelen in hun eigen omgeving. De regenwater-coaches en het steenbreek netwerk leveren met het delen van hun kennis een belangrijke bijdrage hieraan.
3.7 We werken aan een waarneembare toename van kenmerkende planten- en dierensoorten in Amersfoort per 2030.
3.8 We doen onderzoek naar onze kwetsbaarheden voor klimaatverandering door bijvoorbeeld klimaatstresstesten uit te voeren op wijkniveau. Kennis uit onderzoeken nemen we mee in gebiedsplannen en projecten in de openbare ruimte. We maken wijkklimaatplannen en voeren hierover een dialoog met bewoners, instellingen en ondernemers.   
3.9 Het klimaatbestendig maken van de stad kunnen we niet alleen. Met de inzet van een community manager investeren we in het versterken en uitbreiden van het netwerk 'klimaatbestendige stad' en gaan we op zoek naar samenwerkingspartners.
3.10 In 2020 hebben we geëxperimenteerd met een subsidieregeling voor groene daken.  Hiermee dragen we bij aan het afvlakken van de afvoerpiek bij hevige regenval, het tegengaan van hittestress en leveren we een positieve bijdrage aan tal  van andere leefbaarheidsfactoren. Op basis van de behaalde positieve resultaten, het enthousiasme en het potentieel in de stad zijn we voornemens de regeling voort te zetten.
3.11 In de regio Vallei en Veluwe nemen we een volgende stap in de samenwerking. In 2020 is gewerkt aan een Regionaal Adaptatieplan: een strategische visie en plan van aanpak voor een ruimtelijk adaptief en klimaatbestendige regio. Zowel regionale als lokale vraagstukken hebben hierin een plek.

4. Wij stimuleren en faciliteren zelfbeheer door bewoners. Door het ondersteunen van initiatieven van burgers willen wij hun betrokkenheid bij de leefomgeving vergroten.

4.1 We stimuleren zelfbeheer met het motto 'ja graag'. We hanteren spelregels en bieden ondersteuning bij het opstarten van initiatieven van bewoners, met onze eigen adviseurs en gebiedsbeheerders, maar ook via een raamovereenkomst met groene organisaties en onze eigen wijkonderhoudsaannemers.


4.2 In Amersfoort zijn veel vrijwilligers bezig met groen. Wij houden contact met hen en faciliteren ze waar nodig. Bijvoorbeeld, de begeleiding van vrijwilligers bij het onderhoud van de ecologische zone langs het Valleikanaal en in het Waterwingebied.

Deze pagina is gebouwd op 12/09/2020 13:28:21 met de export van 11/24/2020 14:10:26