2. Inclusieve en veilige stad

2.2 Veiligheid en handhaving

Beleidsdoel

Activiteiten

2.2.1 Sociale veiligheid

1. Het verbeteren van de zorg voor kwetsbare mensen en het terugdringen van de daaraan gerelateerde veiligheidsproblematiek

1.1 Doorontwikkeling persoonsgerichte aanpak (PGA): het intensiveren van de samenwerking en aanpakken van knelpunten, onderzoeken van mogelijkheden van uitbreiding met gezinsgerichte aanpak, netwerkgerichte aanpak PGA-jeugd.
1.2 Doorontwikkeling van een adequate en veilige informatiedeling tussen veiligheids- en zorgpartners.

2. Aanpak ondermijning en vergroten weerbaarheid van het bestuur, ambtelijke organisatie en de stad

2.1 Prioritering in te behandelen casuïstiek.

3. We maken onszelf, onze inwoners en ondernemers bewuster van de risico’s van cybercrime en zorgen met onze partners voor een concreet handelingsperspectief zodat het risico op slachtofferschap van cybercrime kleiner wordt.

3.1 We creëren meer inzicht in de aard en omvang van cybercrime.
3.2 We maken onze inwoners en ondernemers bewuster van de digitale risico’s die zij lopen en we helpen hen zodat zij zich beter tegen de gevaren van cybercrime kunnen beschermen
3.3 We zorgen ervoor dat ons eigen huis digitaal weerbaar is door onze medewerkers te trainen en op te leiden.

2.2.2 Fysieke veiligheid

1. Brandveilige en veilige fysieke leefomgeving

1.1 Risicogerichte controles op bestaande bouw bijv. waar kwetsbare groepen zich bevinden.
1.2 In samenwerking met de VRU geven van gerichte voorlichting aan doelgroepen.
1.3 Toekomstgericht (uitbreidende stad, regionale ontwikkelingen) onderzoek naar dekkingsgraad van de brandweer.

2. Het verhogen van de constructieve- en bouwveiligheid van bouwwerken.

2.1 Voorwaarden stellen aan de vergunning en toezicht houden tijdens de bouw.
2.2 Meldingen en handhavingsverzoeken over constructieve (on)veiligheid worden afgehandeld met de hoogste prioriteit.
2.3 Landelijke incidenten worden direct opgepakt, vertaald naar de Amersfoortse praktijk en gecommuniceerd met het bestuur.

3. De leefbaarheid van de wijken en buurten verder te verbeteren

3.1 We brengen de dynamiek en activiteiten van jeugdgroepen in beeld
3.2 Voor alle wijken worden elke twee jaar en in samenwerking met diverse partijen gebiedsplannen gemaakt met een sterkte-zwakte analyse en activiteiten om de leefbaarheid te verbeteren.
8.3 Tenminste 60 % van de tijd van de boa’s wordt besteed aan het bevorderen van sociale veiligheid (jeugd, Drank- en Horecawet, wijkboa’s, ondermijning)

4. Een crisisorganisatie die snel en adequaat reageert op crises, ook nieuwe vormen zoals cybercrime en corona

4.1 Lokaal blijven zorgdragen voor een voldoende bezetting en training, bijdragen aan de regionale crisisorganisatie en regionale ontwikkelingen.

2.2.3 Handhaving

1. Het uitvoering geven aan reguliere taken uit het IVP

1.1 Wijkagenten, handhavers en gebiedsmanagers zijn zichtbaar aanwezig in de wijken en weten wat er speelt. We bewaken en herstellen de openbare orde, waar nodig door inzet van de burgemeestersbevoegdheden.
1.2 Samen met partners coördineren van preventieactiviteiten op verschillende terreinen, zoals bij woninginbraak, nazorg aan ex-gedetineerden en veilig uitgaan.
1.3 Vroegsignalering bij polarisatie, radicalisering en extremisme en het verhogen van de weerbaarheid door netwerkversterking, kennisopbouw, trainingen en casusoverleg in geval van signalen.

Deze pagina is gebouwd op 12/09/2020 13:28:21 met de export van 11/24/2020 14:10:26