3. Lerende, werkende en dynamische stad

3.1 Economie

Beleidsdoel

Activiteiten

3.1.1 Economie

1. Koesteren van het huidige bedrijfsleven en aantrekken van nieuwe bedrijven om de werkgelegenheid te behouden en versterken.

1.1 Strategisch accountmanagement en netwerkbeheer bedrijven. Daartoe organiseert het Amersfoort business team (ABT) rode loper dagen, ambassadeurs- en andere netwerk bijeenkomsten voor (nieuwe) bedrijven.
1.2 Actieve vraaggerichte dienstverlening aan ondernemers en ondernemersverenigingen via de accountmanagers van het Amersfoort Business Team.
1.3 Ontwikkelen nieuwe samenwerking ABT en ROM. Gezamenlijk optrekken bij accountcontact met internationale bedrijven in Amersfoort. Regionale en internationale acquisitie van bedrijven in 2021 vanuit Team Trade & Invest (onderdeel van de ROM) in nauwe samenwerking met de regionale partners.
1.4 GEO-cluster Amersfoort op de kaart zetten in regio Utrecht en bedrijven faciliteren waar nodig en mogelijk.
1.5 Actieve verbindingen leggen tussen bedrijfsleven en onderwijs, t.b.v. betere aansluiting onderwijs en bedrijfsleven.
1.6 Implementeren relatiemanagement n.a.v. onderzoek economisch ecosysteem start- en scale-ups in Amersfoort binnen regio Utrecht. Start- en scale-ups in beeld brengen en verbinden met corporates en regionale samenwerking met o.a. Startup Utrecht.

2. Zorgen voor vitale werklocaties, waarbij voldoende en passende ruimte is voor groei en vestiging van bedrijven.

2.1 Uitvoering van programma Werken (bedrijfs-, kantoor- en informele werklocaties), waarbij ruimte voor bedrijvigheid centraal staat. Daarbij sturen we op het tegengaan van (kantoren-) leegstand, verduurzaming en revitalisering van onze werklocaties. Hiervoor wordt een nieuwe Visie Werklocaties opgesteld welke als programma in de Omgevingsvisie zal gaan functioneren.
2.2 Advisering in ruimtelijke projecten ter realisatie van de programmadoelen, zoals onder andere het Stadshart, aanpak stationsgebied, Bedrijvenpark Vathorst, Wieken/Vinkenhoef, Podium, transformatie De Hoef West, Kop van Isselt en Wagenwerkplaats. Hierbij ligt de nadruk op proactieve advisering bij de belangrijkste projecten. Zo is de Hoef West een project dat in uitvoering is en staat Podium nog aan het begin. De inzet van de beperkte capaciteit en middelen zal daar op worden toegesneden.
2.3 Aanpak van oudere werklocaties, zoals Isselt, Calveen of De Hoef Oost, dit in het bewustzijn dat ook hier keuzes en prioritering onvermijdelijk zijn in vanwege beperkte capaciteit en middelen. Zo zal de aanpak van de problematiek op Isselt West slechts reactief kunnen plaatsvinden.

3. Een betere aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt in onze regio waar zowel jongeren als werkgevers van profiteren.

3.1 Samen met onderwijsinstellingen en bedrijfsleven blijvend invulling geven aan de speerpunten van de Agenda Onderwijs-Arbeidsmarkt, zoals het vergroten van enthousiasme en instroom van jongeren voor sectoren waar personeelstekorten zijn of dreigen. De looptijd van de huidige agenda eindigt in 2021; verkennen met de partners hoe de agenda toekomstbestendig kan worden gemaakt.
3.2 Stimuleren en ondersteunen van samenwerkingsprojecten via het Toekomstfonds Onderwijs-Arbeidsmarkt, zoals bijvoorbeeld het project Lomans Academy, een samenwerking tussen MBO Amersfoort en Lomans om jongeren te enthousiasmeren voor techniek.
3.3 Initiëren van tweetal ontmoetingen door de gemeente, om de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijfsleven te versterken. Een bijeenkomst is gericht op de projectleiders van de samenwerkingsprojecten die financiering ontvangen uit het Toekomstfonds. De andere bijeenkomst is gericht op het brede netwerk in onze regio.
3.4 Participeren in uitvoering van Human Capital Agenda die met de partners in de regio Utrecht is vormgegeven in 2020. Voor Amersfoort is hierbij een goed functionerende arbeidsmarkt met en voldoende beschikbaarheid van passend opgeleid personeel van groot belang.

4. Versterken van het regionale innovatieklimaat gericht op een groene, gezonde en slimme regio (smart city).

4.1 De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht is in 2020 opgericht. De partners Provincie Utrecht, gemeenten Amersfoort, Utrecht en Hilversum, Universiteit Utrecht, UMCU en Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) werken samen aan het versterken van het regionale ecosysteem. Hiermee wordt ingezet op innoveren, investeren en internationaliseren van het innovatieve MKB, met een bijdrage aan Gezond Stedelijk Leven.
4.2 We werken in regionaal verband aan het ontwikkelbeeld van de regio Amersfoort waarin voor de langere termijn (tot 2030) een visie wordt neergelegd op de grote ruimtevragers en hoe daar mee om te gaan in regionaal verband. Ook wordt de uniciteit van de regio in provinciaal en landelijk perspectief beschreven. Tevens ronden we in 2021 de economische visie gemeente Amersfoort af.
4.3 In 2021 werken we verder aan concrete projecten:
-het project SCOREwater over klimaatadaptatie, met Barcelona en Göteborg;
-de Data- en KennisHub Gezond Stedelijk Leven, met o.a. RIVM, Universiteit Utrecht en Economic Board Utrecht;
-3D-tools voor Digital twin (geo-data) en visualisaties van gebiedsontwikkeling; en
-ethische vraagstukken over digitalisering in de openbare ruimte.

5. Versterken van de aantrekkelijkheid van Amersfoort en de regio voor (toekomstige) bewoners, bedrijven en (zakelijk) toeristen.

5.1 Profileren van Amersfoort als aantrekkelijke regio voor ondernemen en werken, voor zakelijke bijeenkomsten en toeristisch-recreatief bezoek. Door opdrachtverlening aan de stichting citymarketing wordt met collectieve marketingacties voor het culturele en vrijetijdsaanbod bezoek aan en bestedingen in Amersfoort gestimuleerd.
5.2 Zorgen voor vitale winkelgebieden en markten, passend bij de groeiende bevolking en veranderende behoeften. Doel is om met het Stadshart van Amersfoort in de periode 2020-2023 een plek bij de 10 Meest Vitale Binnensteden van Nederland te behalen (jaarlijks onderzoek Goudappel Coffeng);
5.3 Door inzet van Citymarketing een samenwerking met de binnenstadondernemers, KHN en VEB en de culturele sector resulterend in een continue publiekscampagne. Samenwerking en kennisoverdracht tussen culturele instellingen, evenementenorganisaties en lokale ondernemers vormen hierbij de basis.
5.4 Ondersteunen van een goed toeristisch voorzieningenniveau in de stad, inclusief de Eemhaven.
5.5 Een (cultureel) profiel passend bij de groeiende stad Amersfoort door inzet op Citymarketing: Amersfoort in de periode 2020-2023 een plek in de Top 25 bij de Cultuurindex van de Atlas voor Gemeenten. Met een groeiend cultuuraanbod dat past bij een stad van 150.000+ inwoners.
5.6 Passende samenwerkingen met onder meer stad en Provincie Utrecht, het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen.
5.7 Voor het gericht aantrekken van internationaal toerisme nemen we deel aan (boven)regionale projecten, zoals de meerjarige campagne VisitUtrechtRegion. Daarbij wordt Amersfoort samen met de regio onder de aandacht gebracht bij bijvoorbeeld Duitse en Belgische cultuurtoeristen.
5.8 Invulling geven aan de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek naar de mogelijkheden voor internationaal onderwijs in Amersfoort, samen met de schoolbesturen. De focus ligt hierbij op het verkleinen van kansenongelijkheid. De mogelijkheden om internationaal onderwijs te laten landen in het regulier onderwijs worden onderzocht. Voor een bijdrage aan eventuele voorinvesteringen is vooralsnog geen dekking.

6. We werken verder aan de ambitie om de transitie naar een circulaire economie te versnellen.

Bij Kadernota 2019 is incidenteel 1 miljoen vrijgemaakt voor Circulaire Economie. Deze gelden zijn in het begrotingsjaar 2020 beschikbaar gesteld. Maar het beleid en de uitvoeringsagenda lopen door na 2020. Bij de vaststelling van de uitvoeringsagenda is, onder voorbehoud van de integrale afweging, een voorschot genomen op een overheveling van 500.000 euro van 2020 naar 2021. Bij de jaarrekening van 2020 wordt integraal afgewogen of deze middelen inderdaad worden overgeheveld naar 2021. De hieronder beschreven doelen en activiteiten zijn hierop afgestemd.
6.1 Uitvoering geven aan de activiteiten die zijn benoemd in het Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie met een focus op de Bouw. Hierbij wordt verder gebouwd aan het netwerk van partners en worden door leren en experimenteren de eerste stappen gezet in de transitie naar een circulaire bouweconomie.
6.2 Op basis van de scenario's die samen met de relevante stakeholders in 2019 zijn ontwikkeld krijgt het concept de Retourboulevard verder vorm.
6.3 In 2021 wordt een herijking gestart van onze strategie. Deze herijking beantwoordt de volgende vragen: zitten wij goed op schema, blijft CE Bouw de focus of moeten wij andere thema’s uit het nationale grondstoffenakkoord toevoegen aan onze CE strategie?

6.4 Samenwerking met Alliantie Cirkelregio partners bij het versnellen van de circulaire economie in de regio Utrecht.

6.5 We willen de principes van circulaire economie
borgen in ons beleid en in onze eigen organisatie zodat we als organisatie het goede voorbeeld geven door circulair inkopen en door circulaire gebiedsontwikkeling. Zo nemen wij kaders op voor circulair bouwen in onze bestemmingsplannen waarmee circulair bouwen de standaard wordt. In 2021 borgen we dit samen met marktpartijen en overheden uit Regio Utrecht in het convenant Duurzaam Bouwen. Hierin worden o.a. afspraken gemaakt over de gezamenlijke stip op de horizon en de minimale norm waar we ons aan conformeren op het vlak van bijvoorbeeld circulariteit/materialen, energie, mobiliteit en klimaatadaptatie.

6.6 Ondersteunen doelgerichte circulaire projecten en ondersteunen initiatieven van de stad door cofinanciering van innovatieve en duurzame projecten via het Toekomstfonds (zie verder beleidsdoel 9 duurzaamheid bij duurzame en groeiende stad).

Deze pagina is gebouwd op 12/09/2020 13:28:21 met de export van 11/24/2020 14:10:26