Beleidsdoel | Activiteiten |
---|---|
4.1.1 Bestuur en regionale samenwerking | |
1. Vergunningaanvragen worden kwalitatief getoetst. | 1.1 We toetsen vergunningaanvragen aan de geldende wettelijke en gemeentelijke kaders. Voor de activiteit bouwen passen we het vastgestelde bouwtoetsprotocol toe. |
2. Vergunningen worden tijdig afgehandeld. | 2.1 In 99,7% van alle vergunningaanvragen wordt binnen de wettelijke termijnen een besluit genomen. |
3. We prioriteren de toezichtinzet op basis van informatie en risico’s. | 3.1 We leggen de prioriteiten en de keuzes die we daarin maken vast in het Uitvoeringsprogramma VTH. |
4.1.2 Communicatie en samenwerking met de stad | |
1. Onze gemeentelijke communicatie is begrijpelijk voor iedereen. | 1.1 We gebruiken steeds vaker beeld (tekeningen, foto's, filmpjes etc.) in onze communicatie. |
2. We willen het bereik van de gemeentelijke communicatie vergroten. | 2.1 Het bereik van onze sociale media kanalen is de afgelopen jaren sterk vergroot. Hier gaan we in 2021 mee verder. Via Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en Youtube communiceren we gericht, laagdrempelig en persoonlijk met onze inwoners. |
3. Inwoners hebben meer en makkelijker invloed op de politieke besluitvorming | 3.1 We gaan door op de ingezette weg om mensen meer online mogelijkheden te geven om mee te denken, in 2021 onder andere via het digitale platform www.metamersfoort.nl |
4. Ideeën en wensen van betrokkenen en belanghebbenden bij opgaven en uitdagingen worden al in de verkenningsfase onderzocht. | 4.1 Bij nieuwe projecten of beleidstrajecten brengen we gebiedsgericht de belanghebbenden en betrokkenen in beeld en gaan met (enkelen van) hen in gesprek. Hoe kijken zij aan tegen de opgave en wat zien zij als hun rol in de aanpak? We doen dit in de verkenningsfase zodat we de opbrengst kunnen meenemen in de aanpak van het project of beleidstraject. |
5. We staan open voor initiatieven uit de stad. | 5.1 We staan open voor initiatieven uit de stad. We zijn gebiedsgericht en pro-actief aanwezig in wijken en netwerken om deze initiatieven te vinden en denken graag mee over de mogelijkheden voor de initiatiefnemer om het initiatief te realiseren. |
4.1.3 Dienstverlening | |
1. Iedere dag weer helpen we klanten snel, deskundig, vriendelijk en transparant tegen zo laag mogelijke kosten. | 1.1 Dat doen we aan de balies van Burgerzaken, aan de telefoon van het KCC en digitaal op www.amersfoort.nl, via webcare, e-mail en chat. |
2. We zorgen ervoor dat ons digitale kanaal (de website en digitale producten) goed op orde is. Digitaal zaken doen met de gemeente wordt steeds eenvoudiger en gaat sneller. Echter: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. We willen klanten verleiden om digitaal zaken met ons te doen maar realiseren ons goed dat Amersfoorters soms liever persoonlijk contact hebben. | 2.1 We bieden steeds méér producten en diensten digitaal aan. In 2021 vindt er een aanbesteding plaats voor een nieuwe gemeentelijke website. |
3. We kennen onze klant. Daardoor zijn we in staat om gericht in te spelen op wat hij/zij wil, kan en nodig heeft. | 3.1 We meten continu hoe onze klanten de dienstverlening waarderen: op de website, aan de balie, telefoon en op de digitale producten. |
4. Het verder verbeteren van het proces 'afhandeling meldingen openbare ruimte' | 4.1 Uit eigen klantonderzoek weten we dat de klantwaardering op de melding openbare ruimte achterblijft. Ook in 2021 gaan we door met het verbeteren van dit proces. |
5. Het optimaliseren van de telefonische dienstverlening op het KCC | 5.1 Ook in 2021 gaan we door met het verbeteren van de dienstverlening op het KCC
|
6. We ontwikkelen een serviceformule voor een nieuwe publiekshal. | 6.1 Soms kunnen we onze klanten beter helpen bij een ontmoeting. Daarom willen we ook stappen zetten in onze balie- dienstverlening. Dat kan straks n het nieuwe stadhuis waar we een nieuw serviceconcept voor ontwikkelen. |
7. Het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van persoonsgegevens in de Basis Registratie Persoonsgegevens. | 7.1 De Basis Registratie Persoonsgegevens vormt de basis voor het leveren van producten en diensten aan de klant. Ook stellen wij gegevens beschikbaar aan landelijke afnemers en binnengemeentelijke afnemers voor de uitvoering van hun publiekrechtelijke taken. |
8. Het goed, tijdig en zorgvuldig afhandelen van klachten. | 8.1 Als mensen niet tevreden zijn over het handelen van de gemeente of het wijkteam dan kunnen ze een klacht indienen. De klachtencoördinator neemt zo snel mogelijk contact op en streeft naar een informele afhandeling in samenspraak met de betrokken afdeling en herstel van de relatie. Als dit niet tot resultaat leidt, kan de klacht voorgelegd worden aan de onafhankelijke commissie voor formele behandeling. |
4.1.4 Gebiedsgericht werken | |
1. We werken gebiedsgericht samen aan vragen en opgaven op het gebied van sociaal, fysiek en veilig. We kennen de gebieden, de netwerken daar en de behoeften van onze inwoners, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers. Onze inspanningen sluiten daarbij aan, op het juiste schaalniveau. | 1.1 We werken stapsgewijs toe naar een plan van aanpak voor ieder gebied. Daarin leggen we de prioriteiten, die we samenstellen met bewoners en partners, voor twee jaar vast. In 2021 hebben 8 van de 9 gebieden een plan van aanpak. De plannen voor de gebieden Schothorst-Zielhorst en Soesterkwartier worden geactualiseerd. Op alle plannen sturen we op resultaten. Tegelijkertijd behouden we flexibiliteit om in te kunnen spelen op de (urgente) actualiteit. |
2. We bouwen aan de relatie met bewoners, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers en onderhouden deze. Dat doen we met het oog op een grotere betrokkenheid bij en in de buurt, zodat zij (kunnen) bijdragen aan een prettige leefomgeving. | 2.1 We stellen jaarlijks per gebied een buurtbudget te beschikking voor initiatieven om de leefbaarheid te vergroten of de sociale cohesie te versterken. Het zijn doorgaans kleinschalige en eenmalige projecten van bewoners. Via de buurtbudgetcommissie per gebied beslissen bewoners zelf over het budget. |