6. Bedrijfsvoering

6.1 Bedrijfsvoering

Beleidsdoel 2021-2024

Activiteiten 2021

1. Organisatie ontwikkeling 'Werken voor bestuur en stad'

1.1. Opgavengericht werken:  De opgaven zoals die in het coalitie akkoord zijn verwoord, staan centraal in onze aanpak. Wij werken in samenhang, met partners in de stad aan deze vraagstukken. Daarbij organiseren we flexibiliteit en slagkracht.

Resultaatgericht werken met gebruik van 'agile' tools. Ook de aansturing van de opgaven richten we steeds meer op een samenhangende en 'agile' manier in, zowel op bestuurlijk (college) als ambtelijk (management) niveau.
Talentgericht bemensen van 'dedicated' opgaventeams.
Gebiedsgericht werken doorontwikkelen en koppelen aan de gemeentebrede opgaven, o.a. duurzame en groeiende stad.
Aandacht voor leiderschap van managers en ook medewerkers, mede in relatie tot het meer werken op afstand staat ook nadrukkelijk op de agenda.

1.2. Klantgericht werken en digitalisering: het optimaliseren van de klantervaring en het lean organiseren van onze werkprocessen.

NB. Zie ook: programma 1 voor meer doelen op het thema “Omgevingswet” en programma 4 op het thema “Dienstverlening” .

Het verbeteren van onze dienstverlening via de 'klantreisbenadering' en door het stimuleren van permanente verbeterstructuren binnen onze klantteams.
Het digitaliseren van onze bedrijfsvoering en (deels) ook onze dienstverlening, met oog voor privacy en bescherming van data.
Het 'Omgevingswet' proof maken van onze werkwijzen en bedrijfsprocessen (omgevingsvisie, omgevingsplan, omgevingsvergunning) en het aansluiten op het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet).

1.3. Een toekomstbestendig stadhuis

Eind 2019 heeft de gemeenteraad besloten om een nieuw, energieneutraal stadhuis te bouwen op de Trapeziumlocatie. Eind 2020 zal het ambitiedocument ter besluitvorming aan de Raad worden aangeboden. Op basis daarvan wordt verder gewerkt aan het Programma van Eisen en het schetsontwerp voor het nieuwe Huis voor de Stad.
Daarnaast onderzoeken we wat er voor nodig is om in de tussentijd goed in het huidige stadhuis te kunnen blijven werken, rekening houdend met de ervaringen van het thuiswerken (corona-periode).

1.4. Aantrekkelijk en inclusief werkgever én een toekomstbestendig personeelsbestand

Via onder andere strategische personeelsplanning, vernieuwing van ons (talentgerichte) personeelsbeleid en moderne arbeidsmarktcommunicatie werken we aan aantrekkelijk werkgeverschap, maar bovenal aan een toekomstbestendig en wendbaar personeelsbestand. Extra inzet op het thema duurzame inzetbaarheid door hier ook nadrukkelijk bij, in samenhang met de snelle digitale ontwikkelingen.
Daarnaast werken we aan een diverse organisatie langs de pijlers “veiligheid, bewustwording, ontmoeting en zichtbaarheid”. Ook het creëren van garantiebanen en begeleiden van deze mensen past binnen onze doelstellingen. Daar zetten we verder op in.

2. Informatievoorziening   

1. Maximaal digitaal en duurzaam

- Optimale en duurzame dienstverlening door maximaal digitaal samenwerken

De digitalisering van de werkprocessen zal ook in 2021 nog hoog op de agenda staan. Met de toegenomen digitalisering neemt de noodzaak toe voor een duurzame opslag. In 2021 zal naast het programma Amersfoort Digitaal 2020 de nadruk komen te liggen op Archiveren en Bewaren en daarmee op het beschikbaar maken van een gemeentebrede digitale Archiefvoorziening (RMA/eDepot).
Om optimaal digitaal te kunnen samenwerken zal de 'Digitale werkplek' in een periode van 2-3 jaar een grondige vernieuwing ondergaan.
In het kader van de komende Wet Open Overheid zijn wij actief in de door de VNG geïnitieerde proeftuinen, om zo zicht te krijgen op de impact.

2. Stabiel en veilig fundament
- Continuïteit van dienstverlening met veiligheid voorop

Vanuit de ingevoerde Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) zal in 2021 de nadruk komen te liggen op 'bestaan en werking'. Bewustzijn blijft speerpunt als ook het monitoren en actueel houden van de (technische) beveiligingsmaatregelen.
Marktpartijen bieden meer en meer 'cloud' diensten aan. In 2021 borduren we voort op de ingezette koers dat waar marktpartijen diensten efficiënter en nog beter kunnen aanbieden, dat wij IT diensten door hen laten verzorgen.  

3. Waarde gedreven datamanagement
- Data getransformeerd tot informatie voor stad en organisatie

De initiatieven van verschillende afdelingen rond data-gedreven werken hebben inmiddels hun meerwaarde bewezen. In 2021 wordt voortgeborduurd hierop en zal vooral ingezet worden op gemeentebrede samenwerking om optimaal kennis en ervaring te benutten. Monitor fluïde netwerken in het kader van jeugdcriminaliteit zal fase 2 er voor zorgen dat andere gemeenten deze voorziening kunnen gaan gebruiken.

3. Informatiebeheer en archieven   

1. Archiefbeheer conform de eisen van de Archiefwet

Het archiveren van alle relevante informatie, steeds meer digitaal en steeds minder fysiek; in 2021 archiveren alle afdelingen in principe digitaal
Het opruimen en overbrengen van oude papieren archiefbestanden (project Schoon Schip); in 2020 grotendeels afgerond, de komende jaren 2021 en 2022 laatste papieren archieven opschonen en overbrengen

2. Digitale dienstverlening: het optimaliseren van de informatievoorziening aan de burger

Het digitaliseren van de bouwdossiers; aanbesteding is vertraagd; streven is afronding in 2021

Deze pagina is gebouwd op 12/09/2020 13:28:21 met de export van 11/24/2020 14:10:26